Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Skolmobbningens vardagspraktik

Publicerad:2012-06-19
Uppdaterad:2012-08-16
John Miller
Skribent:John Miller
Johanna Svahn

Född 1975
i Uppsala

Disputerade 2012-03-30
vid Uppsala universitet

Avhandling

The Everday Practice of School Bullying : Children’s participation in peer group activities and school-based anti-bullying initiatives

Johanna Svahn har studerat hur skolmobbningens vardagspraktik fungerar.
– Jag tror att min avhandling kan bidra med ny kunskap till antimobbningsarbetet i skolan, säger hon.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Vi vet sedan tidigare mycket om hur vanligt mobbning i skolan är, var någonstans det händer och hur det påverkar dem som utsätts för mobbning, men vi vet väldigt lite om hur mobbning kommer till stånd och främst vilka funktioner handlingarna fyller för deltagarna själva i interaktion. Det har varit den drivande frågan för mig.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om skolmobbningens vardagspraktik och bygger på en etnografisk studie som genomförts i en klass i årskurs 5. Jag följde eleverna under ett skolår och använde mig av deltagande observationer, men även videoinspelningar. Huvudfokus är barns deltagande i olika aktiviteter som relaterar till skolmobbning, dels specifika former av kamratgruppsaktiviteter som social exkludering och skvaller, men också aktiviteter kopplade till skolans organiserade antimobbningsarbete.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett viktigt bidrag är att avhandlingen visar på hur social exkludering bland barn är situerad inom olika former av väldigt intrikata och diskreta och ofta till synes oskyldiga situationer. På så sätt bidrar jag med detaljerad information om hur vardagliga kamratgruppsinteraktioner genom en rad olika aktiviteter kan få avgörande konsekvenser för olika barns deltagande i gruppen.

– Ett annat viktigt bidrag är att avhandlingen synliggör en stor skillnad mellan det som rekommenderas i debatten kring mobbning, där vikten av att barn berättar för vuxna om mobbning understryks, men barnen själva väljer att hantera frågorna på ett helt annat sätt. Det kan få negativa konsekvenser för barn om de berättar för vuxna. En effekt av vuxnas inblandning kan rent av bli att olika mönster som man vill motarbeta istället förstärks.

Vad överraskade dig?

– Det som mest överraskade mig var hur tydligt man kunde se en politisk dimension i barnens kamratgruppsinteraktioner så som etablering av maktpositioner och ständig omorganisering av gruppernas sociala organisation. Man kunde se hur de genom dessa aktiviteter visar att deras normsystem i barngruppen är något eget och separerat från skolans officiella regim.

Vem har nytta av dina resultat?

– I dagens skola ingår det i lärarnas uppdrag att arbeta med mobbningsfrågor och den sociala dimensionen. Jag tror att min avhandling kan bidra med ny kunskap till antimobbningsarbetet i skolan. Jag hoppas att avhandlingen kan öppna upp för en större hänsyn till hur barnen organiserar sin sociala värld och att man på så sätt kan få en djupare förståelse av arbetets effekter.

John Miller

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev