Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Skolans språk kräver goda kunskaper

Publicerad:2011-11-16
Uppdaterad:2012-03-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Det är stora skillnader i hur en och flerspråkiga elever och elever i olika åldrar använder en språklig resurs som grammatisk metafor. Det visar Ulrika Magnusson i avhandlingen Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår .

Ulrika Magnusson

Född 1972
i Järna

Disputerade
2011-10-21
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har länge haft ett intresse för flerspråkighet i förhållande till lärande och hur det på påverkar elevers skrivande.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om skrivande på ett andraspråk. Jag har särskilt studerat hur elever med olika bakgrund använder det som inom lingvistiken kallas grammatisk metafor. Grammatisk metafor är till exempel att välja att använda ett substantiv istället för ett verb som Rektor har gett mig ett meddelande istället för Rektor har meddelat mig. Att använda grammatisk metafor är typiskt för akademiskt och specialiserat språk och också vanligt i det språk som används i skolan. Jag har undersökt användningen av grammatisk metafor i en- och flerspråkiga gymnasieelevers texter i nationella prov i svenska och i svenska som andraspråk och i samma elevers texter i årskurs 9. Dels har jag gjort en kvantitativ undersökning, dels en kvalitativ.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att skillnaderna i bruket av grammatisk metafor var så signifikanta mellan skolor, elevers betyg, ålder, etc. Utnyttjandet av grammatisk metafor var mer utbrett bland enspråkiga elever och elever med höga betyg. Jag tror det beror på att användningen av grammatisk metafor är en del i elevers språkutveckling. Det krävs förmodligen förtrogenhet med skriftspråklighet för att använda grammatisk metafor. För flerspråkiga elever kan det skolrelaterade språket vara en utmaning. Främjande faktorer kan vara att ha ett väl utvecklat modersmål, vilket gör att det är viktigt att modersmålsundervisning stöds av skolan.

Vad överraskade dig?

– Att mina resultat var så tydliga. Att det var så tydlig signifikans mellan skolår, startår för att lära sig svenska etc.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare som arbetar med flerspråkiga elever och forskare. Avhandlingen bidrar till att öka kunskapen om flerspråkiga elevers skrivande.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev