Skol-Komet ett effektivt verktyg för lärare
Genom att systematiskt arbeta med sitt beteende kan lärare påverka elevernas beteende. Det slår Martin Karlberg fast i sin avhandling Skol-Komet: Tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet . Han konstaterar även att uppförandeproblem i skolanbör åtgärdas i skolan inte i hemmet.
Född 1969
i Varberg
Disputerade
2011-01-21
vid Uppsala universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Skol-Komet: Tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har jobbat som lärare och hade själv behov av att få råd om hur man kan arbeta med stökigaoch omotiverade elever. Jag blev inbjuden att arbeta med att utveckla Skol-Komet så det var ett bratillfälle att lära sig mer.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den består av tre utvärderingar av Skol-Komet. Jag har även gjort en forskningsöversikt och enöversikt av olika begrepp.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Den första studien visar att en minskning i reprimander från lärare leder till en minskning avstörande beteenden i klassrummet. I den andra studien jämför jag en grupp som får stöd i skolanmed en grupp som får stöd både i skolan och i hemmet. Utifrån en hypotes att de som får hjälp ibåde hem och skola skulle minska sina uppförandeproblem mer än de som bara får hjälp i skolan.Den gruppen uppnådde inte bättre resultat och min studie bekräftar att det är skolan som bör ståför insatserna om det är där problemen finns. Däremot är det viktigt att skolan samarbetar medhemmet.
I den tredje studien jämför jag Skol-Komet med Kort-Komet, som är en nedkortad version, för attse om man ändå kunde få en god effekt. Skol-Komet har många moment som riktar sig till helaklassen och i Kort-Komet halverar man de momenten och minskar utbildningstillfällena från nio tillfem gånger. Resultatet visar att den kortade utbildningen fungerade minst lika bra.
Vad överraskade dig?
– Att det kortare programmet faktiskt fick bättre resultat än det långa. Jag hade förväntat mig enliten skillnad men att det kompletta programmet skulle vara bättre, så var det precis tvärtom. Jaggissar att en anledning är att lärare i Kort-Komet kan koncentrera sig på en enskild elev och attarbetet då blir mer renodlat.
Vem har nytta av dina resultat?
– Först och främst lärare från förskoleklass till och med årskurs 6. Men resultaten borde varaintressanta för alla som jobbar med barn som uppvisar uppförandeproblem i förskolan och skolan.