Hoppa till sidinnehåll
Föräldrar

Segregation hinder för att lyckas

Publicerad: 2010-09-16
Uppdaterad: 2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Ungdomar med utländsk bakgrund i socioekonomiskt utsatta områden måste förhålla sig till etnisksegregation, skolpolitik och pedagogiska rutiner som inte alltid tar hänsyn till deras förutsättningar.Det försvårar för dem att göra bra ifrån sig i skolan. Det konstaterar René León Rosales i sinavhandling Vid framtidens hitersta gräns. Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola .

René León Rosales

Född
1971i Santiago, Chile,

Disputerade
2010-05-21

vid Stockholms universitet med avhandlingen:

Avhandling

Vid framtidens hitersta gräns: Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola

Varför blev du intresserad av ämnet?

Det finns många diskussioner i olika rapporter och tidningsartiklar om pojkar med invandrarbakgrund. Ofta framställs de som en problematisk grupp. Jag är etnolog och min ambition var att visa på komplexiteten som finns hos de här pojkarna, samt att lyfta upp effekterna av desamhälleliga och institutionella strukturer inom vilka de måste skapa sig som elever.

Vad handlar avhandlingen om?

Jag undersöker vilka normer, villkor och värderingar som möjliggör och begränsar hur pojkari årskurs 6 i en liten skola i norra Botkyrka skapar sig själva som elever i skolans vardag.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Att etnisk segregation får effekter på hur barn och ungdomar väldigt tidigt skapar sig själva somelever, och att det i skolans vardag finns fler sätt för pojkar än för flickor att skapa sig själva somframgångsrika och kollektivt bekräfta varandra. När jag gick igenom statistik visade det sig ävenatt det största glappet i betygsresultat inte är mellan flickor och pojkar, utan mellan barn frånmedelklassen oberoende etnisk bakgrund och de som går i skolan i segregerade områden. Men denhär betydelsefulla variabeln, till skillnad från kön och etnicitet, närmar man sig oftast inte när mantalar om skillnader i betyg.

Vad överraskade dig?

Fotbollens betydelse för de här pojkarna. Det finns visserligen en historisk koppling mellan fotbolloch möjligheten att lyckas för pojkar från socioekonomiskt utsatta områden, men det överraskademig att berättelserna om fotbollsspelare som Pelé och Zlatan var så levande bland pojkarna.

Vem har nytta av dina resultat?

Lärare, lärarstudenter, politiker i nämnder och tjänstemän som arbetar med skolfrågor i relation tillsegregationens effekter. Och de som är intresserade av maskulina positioneringar.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behöver kunna bemöta hedersrelaterat våld och förtryck. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–9