Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Sämre resurser för ungdomar i samhällsvård

Publicerad: 2012-06-04
Uppdaterad: 2012-08-31
John Miller
Skribent: John Miller
Hélène Lagerlöf
Hélène Lagerlöf

Född 1973
i Gävle

Disputerade 2012-04-04
vid Stockholms universitet

Avhandling

Samhällsvård och välfärdsresurser: En studie av skolgång, fritid och kamratrelationer bland unga i familjehem och institutioner

Ungdomar som är placerade i samhällsvård har sämre tillgång till skolrelevanta resurser än andra ungdomar. Det visar Hélène Lagerlöfs avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av frågor som rör barn och ungdom och haft intresse för ämnet. Det är viktigt att bedriva forskning som handlar om barn och ungdomar just därför att det är en grupp som tyvärr ofta förbises, speciellt barn som befinner sig i samhällsvård löper den risken.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen handlar om levnadsförhållanden för ungdomar som inte bor med sina föräldrar, ungdomar som bor i familjehem, som man tidigare kallade fosterhem och ungdomar som bor på hem för vård eller boende, HVB, som kan beskrivas som institutioner. Min avhandling fokuserar på ungdomarnas skolgång, fritid och kamratrelationer.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett viktigt resultat är att ungdomar i HVB har en sämre resurstillgång än ungdomar som bor hemma med sina föräldrar, speciellt när det gäller vad man kallar skolrelevanta resurser. Men också när det handlar om kamratrelationer så har de en sämre resurstillgång. Ungdomar på institution har inte tillgång till läxhjälp i samma utsträckning som ungdomar som bor hemma.

– De har inte heller tillgång till internet för skolarbetet. Ungdomar på institution upplever dessutom att de inte får hjälp av lärare i lika hög grad som andra ungdomar. Ett annat viktigt resultat är att både ungdomar i familjehem och på institution upplever att de blir mobbade i större utsträckning än de som bor hemma. Skolket är också mer utbrett bland dessa ungdomar än de som bor hemma.

Vad överraskade dig?

– En sak som överraskade mig var att när det gäller fritid så var skillnader mellan ungdomar som är placerade i samhällsvård eller bor hemma inte så stora. Där är tillgången till resurser ganska lika. Den skillnad som fanns var att ungdomar i familjehem och på institution ägnade sig åt idrott i mindre utsträckning än ungdomar som bor hemma.

Vem har nytta av dina resultat?

– Socialtjänsten har nytta av resultaten, men också skolan kan ha nytta av dem. Jag tänker då speciellt på skolrelevanta resurser så som internet och läxhjälp. Det är ett gemensamt ansvar för socialtjänsten, vårdmiljön och skolan att se till att ungdomarna har resurser som behövs för att kunna utföra sitt skolarbete.

John Miller

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Så kan surfplattan stödja lärandet i förskolan

2012-04-18
En surfplatta kan användas för nästan alla mål i läroplanen, till exempel de sociala, språkliga, naturvetenskapliga och skapande. Det är lätt att få lärsituationer intressanta och lustfyllda med hjälp av den, men en medveten och närvarande pedagog är förutsättningen.

Resurser krävs för att bromsa trenden

2012-05-14
Drop outs. Ungdomar som hoppar av gymnasiet och varken arbetar eller studerar är ett växande problem i landet. Gruppen har fördubblats sedan 2007 och bara i Karlstad och Hammarö finns ett femtiotal ungdomar som befinner sig i en gråzon utanför systemet. – Vi måste våga möta dessa ungdomar på deras arena och hitta arbetsmetoder som…
Åke Malmeling

Forskningssamtal utvecklar mötet med eleverna

2012-11-26
I Hjo kommun använder lärarna Skolportens forskningsartiklar som bränsle i gruppdiskussionerna för skolutveckling. – Det handlar om att bli aktiv utforskare och utvecklare av det egna hantverket i klassrummet, säger Åke Malmeling, utvecklingschef i Hjo kommun.
Nyhetskategorier

Skolbarn hålls hemma efter trakasserierna

2012-08-22
Somaliska familjer i Forserum, i Nässjö kommun, har trakasserats under en längre tid. Nu håller föräldrarna barnen hemma från skolan. – Våra somaliska elever har inte kommit till skolan den här veckan, säger Annika Bertling, rektor vid Rosenholmsskolan i Forserum.
Nyhetskategorier

Placerade barn mår dåligt

2013-03-07
Placerade barn och unga är överrepresenterade när det gäller självskador och bruk av psykofarmaka – och har högre dödlighet. På punkt efter punkt ges de sämre möjligheter, skriver Lars-Erik Holm och Mona Heurgren, Socialstyrelsen.

Det handlar om allas rätt till kunskap

2013-03-01
I dag lämnar UR in sitt budgetunderlag för 2014–2019 till kulturdepartementet enligt public serviceutredningens förslag. Genom ökade medel kan UR stärka utbildning och folkbildning i samhället. Ett tjugotal ledande företrädare för utbildning och folkbildning, bibliotek och folkrörelser föreslår tillsammans med UR en kunskapsreform i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.