Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Så kan matematiklärare använda digital teknik i geometrin

Publicerad:2021-05-12
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Peter Markkanen
Peter Markkanen.
Peter Markkanen

Född år 1964
Bor i Norrköping

Disputerade 2021-02-18
vid Örebro universitet

Avhandling

Representationer, visualisering och resonemang i geometri. Praktiknära studier i digitala lärmiljöer

Med digitala verktyg i undervisningen kan läraren skapa miljöer som gör att elever kan testa och undersöka geometriska figurer, konstaterar Peter Markkanen i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag jobbade som lärare upplevde jag att elever har svårt att uppfatta och tolka figurer och jag undrade vad det beror på. Det räcker inte att visa en figur och tro att eleverna uppfattar det vi vill att de ska uppfatta.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om undervisning i två- och tredimensionell geometri i grundskolan. Den första delen fokuserar på klassundervisning med stöd av digitala verktyg, och den andra fokuserar på elevernas syn på undervisning. Det senare är en designstudie där jag tillsammans med verksamma lärare försöker skapa undervisning som gör det lättare för eleverna att förstå.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Digitala verktyg ger lärarna utökade möjligheter och redskap att belysa sånt som elever kan få svårt att få syn på. Men jag vill också lyfta fram att med digitala verktyg i undervisningen kan läraren skapa miljöer som gör att elever kan testa och undersöka geometriska figurer. Den här undersökande verksamheten är viktigt för att lära sig och för att öka förståelsen inom geometri.

Vad överraskade dig?

– Det kanske inte var överraskande men min studie bekräftade att det är svårt att skapa undervisning som bidrar med förutsättningar för eleverna att bygga djupa geometriska kunskaper. Det krävs mycket av läraren för att skapa förutsättningar för eleverna att urskilja viktiga aspekter och förstå geometri. I det arbetet kan de digitala verktygen vara till stor hjälp men det går inte att köpa ett koncept rakt av och bara lägga till det till undervisningen. Lärarna måste hitta ett sätt att foga in verktygen i den egna undervisningen. Det är en viktig distinktion för det är inte alltid som digitala verktyg bidrar med möjligheter.

Vem har nytta av dina resultat?

– Främst lärare då jag tagit fram fem koncept och lyfter fram goda exempel. Det är konkreta tips till lärare.

Annika Sjöberg

Foto: Peter de Laval

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev