Så kan grundskolan undervisa i inferentiell statistik
Dagens elever behöver lära sig inferentiell statistik redan i grundskolan, menar lärarutbildaren Per Blomberg. I sin avhandling har han utvecklat en didaktisk modell för hur lärarutbildningen kan rusta blivande grundskollärare för det.
Bor i Lund
Född 1969
Disputerade 2024-09-13
vid Karlstads universitet
Inferentiell statistik i grundlärarutbildning. Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Vi lever i ett allt mer datatätt samhälle. Det gör att kunskaper om inferentiell statistik, som går ut på att dra generella slutsatser från ett urval, behöver lyftas fram i utbildningen. I dag undervisas ämnesstoffet dock först på högskolenivå. Därför tyckte jag att det var både viktigt och intressant att se hur det kunde anpassas till grundskolan.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen handlar dels om vilka kunskaper lärarstudenter behöver ha för att kunna undervisa om inferentiell statistik i grundskolan, dels om hur lärarutbildningen kan utforma en undervisning som ger lärarstudenterna dessa kunskaper. För att besvara mina frågor har jag genomfört och utvärderat några interventioner i befintliga undervisningssituationer.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att det behövs en undervisning där lärarstudenterna får genomföra egna statistiska undersökningar. I avhandlingen har jag utvecklat en didaktisk modell för hur en sådan undervisning kan gå till, som lärarstudenterna sedan kan ta hjälp av i klassrummet. Modellen beskriver vilka idéer man bör utgå ifrån vid en statistisk undersökning som är anpassad till skolundervisning: hur man ställer frågor, hur man samlar in och organiserar data samt hur man drar slutsatser från den datan.
– Modellen är dock inte helt självgående. Därför har jag tagit fram några designprinciper som gör modellen mer framgångsrik i undervisningen. Bland annat bör lärarstudenterna göras medvetna om vad som skiljer inferentiella frågeställningar från deskriptiva. De behöver också få stöd för att själva kunna formulera om de centrala begreppen i modellen så att de blir begripliga för eleverna.
Det behövs en undervisning där lärarstudenterna får genomföra egna statistiska undersökningar.
Per Blomberg
Vad överraskade dig?
– Att inferentiell statistik – till skillnad från deskriptiv statistik, som de flesta redan är bekanta med – verkar vara en väldigt stor tröskel att ta sig över för många lärarstudenter. Det beror förmodligen på att de aldrig har mött det här tidigare. Om ämnesstoffet integreras i skolans undervisning så kommer framtidens studenter förhoppningsvis att klara statistikmoment bättre, oavsett vilken utbildning de väljer.
Vem har nytta av dina resultat?
– Mitt huvudsyfte är att stärka lärarutbildningen, både genom att bidra till den vetenskapliga grunden och att tillhandahålla konkreta resurser som kan hjälpa lärarutbildare. Men avhandlingen kan också vara en utgångspunkt för ny forskning – för mig är nästa steg att ta reda på hur de här idéerna kan användas vid fortbildning av yrkesverksamma lärare.