Så kan föräldrar och lärare främja barns språk-, läs- och skrivutveckling
Utöver lärare så har även föräldrar mycket att bidra med när det gäller barns språk-, läs- och skrivutveckling under åren i förskola och förskoleklass. Det visar Annika Axelssons avhandling som innehåller konkreta rekommendationer till föräldrar och lärare.

Bor i Sala
Född år 1969
Disputerade 2024-10-31
vid Mälardalens universitet
Faktorer som influerar barns språk-, läs- och skrivutveckling i didaktiska rum med särskilt fokus på föräldrar
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har yrkeserfarenhet som lärare och speciallärare i låg- och mellanstadiet, men mitt intresse kommer också utifrån föräldrarollen. Jag och min man har tre barn och jag fick många tankar kring barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling i rollen som mamma. Jag är också intresserad av frågor som handlar om samarbete mellan föräldrar och lärare.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det är en sammanläggningsavhandling som omfattar tre studier. Studie ett och två handlar om faktorer som enligt föräldrar influerar barns läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. Så föräldraperspektivet är tongivande i min avhandling. I studie tre, som är en litteraturstudie, har jag tillsammans med en av mina handledare undersökt vad som kännetecknar föräldrars och lärares högläsning, när högläsningen främst syftar till att främja barns språkutveckling. Där har jag samlat 106 studier som hade resultat som visade på effekt av högläsningsstunderna. Utifrån de artiklarna har vi formulerat elva kategorier som är kännetecken och rekommendationer för föräldrar och lärare att tänka på i samband med att man läser högt.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att föräldrar har mycket viktigt att bidra med gällande sina barns språk-, läs- och skrivutveckling. I avhandlingens andra studie intervjuar jag föräldrar med barn i årskurs 2 och ber dem berätta om när deras barn gick i årskurs 1. I den studien finns det konkreta exempel på vad föräldrar gör för att hjälpa sina barn, både generellt och mer specifikt för att främja läs- och skrivutvecklingen. Jag kan inte påstå att det föräldrarna gör också är någonting som ger effekt, för det har jag inte undersökt. Men för den som famlar och vill hjälpa sitt barn så menar jag att det finns flera konkreta exempel på vad man kan göra som förälder. Det handlar exempelvis om att läsa högt för sina barn i samband med sänggåendet, att förse barnen med böcker och bokstavsspel och att lyssna, visa intresse och förklara vad ord betyder när barnen läser sina läsläxor hemma.
– Resultaten i studie tre handlar om de här elva kategorierna med rekommendationer för att genomföra högläsningsstunder som först och främst främjar barns språkutveckling. Rekommendationerna handlar bland annat om de fysiska aspekterna av högläsningsstunder, som val av plats och bok, om gruppkonstellationer och antal barn som deltar, om övergångar och rutiner kring högläsningsstunder samt om vikten av att inkludera dialoger – där den vuxne, en förälder eller en lärare, inte bara läser högt utan pausar läsningen och pratar med barnen om innehållet och bilderna i boken.
Föräldrar har mycket viktigt att bidra med gällande sina barns språk-, läs- och skrivutveckling.
Annika Axelsson
Vad överraskade dig?
– I studie två kommer föräldrarna in på sitt förhållningssätt till lärarna och hur de tar kontakt med sina barns lärare. Det handlar en del om informell kontakt med mejl och sms, eller att man kanske stöter på en lärare på en parkeringsplats. I kontakterna är föräldrarna väldigt måna om att det de ska säga landar väl hos läraren, och de vill visa ett positivt förhållningssätt till barnens lärare. Det förvånade mig utifrån min erfarenhet som lärare och utifrån framför allt det som florerar i media, att föräldrar kan upplevas jobbiga och krävande. Jag tyckte att jag såg det motsatta, att de uppmuntrade sina barns lärare, och det tyckte jag var intressant.
Vem har nytta av dina resultat?
– Blivande och verksamma lärare i förskola och skola. Jag tänker också att mina resultat borde intressera politiker och föräldrar.
Relaterade länkar

Yrkesutbildning för vuxna

Andraspråksutveckling i förskolan
