Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Rollspel både begränsar och möjliggör bedömning

Publicerad: 2015-10-15
Uppdaterad: 2016-02-01
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander
Jens Anker-Hansen

Född 1974

i Motala

Disputerade 2015-10-02

vid Stockholms universitet

Avhandling

Assessing Scientific Literacy as Participation in Civic Practices: Affordances and constraints for developing a practice for authentic classroom assessment of argumentation, source critique and decision-making

Att bedöma kunskaper i naturvetenskap genom rollspelsövningar ställer höga krav på både lärare och elever. Det visar Jens Anker-Hansen i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har tidigare arbetet med utformningen av de nationella ämnesproven i biologi och upptäckte då att många lärare upplever det svårt med bedömning i naturvetenskap som medborgerlig kunskap. Jag ville undersöka möjligheten att utveckla detta i klassrumsbedömningar.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om möjligheter och begränsningar med praktiska bedömningsövningar i form av rollspel klassrummet. Det ska ses som ett alternativt sätt att bedöma naturvetenskapligt kompetens hos elever. Jag har gjort tre olika empiriska studier, en där elever tilldelas olika roller och utifrån dem diskuterar ett miljöproblem, i det här fallet en sjö där fiskbeståndet gått ned. Här fick eleverna dra naturvetenskapliga men samtidigt förhålla sig till den roll de tilldelats. I den andra studien har jag tittat på hur elever använder både den egna och andras återkoppling vid kamratbedömning av en specifik uppgift. Slutligen har jag låtit grupper av lärare gemensamt bedöma elevers material i syfte att hitta en bredare repertoar för bedömning av kommunikation, källkritik och beslutsfattande.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– När eleverna tilldelas autentiska roller i klassrummet uppstår spänningar mellan skolans syfte och rollens syfte. För eleverna är detta ett extra moment som de måste förhålla sig till. I exemplet med sjön måste eleverna uttrycka argument som både visar deras förståelse för kemin och som samtidigt är fördelaktiga för deras roller. Rollspel är på många sätt autentisk som bedömningsmetod men det är bra att vara medveten om vilka konsekvenser det kan få. Resultaten av kamratbedömning visar att även ”dålig” återkoppling som inte direkt förbättrar prestationerna ändå kan leda till bra diskussioner och vidare resonemang hos eleverna. Sambedömning bland lärare kan i viss mån utveckla bedömningsrepertoaren men det beror till stor del på hur lärarna delar synen på kunskap. Motsättningar uppstår när lärare har olika åsikter huruvida kunskap är något man äger eller om det är kopplat till en process om hur man hanterar en viss situation.

Vad överraskade dig?

– Jag är otroligt imponerad av lärares men framför allt elevers förmåga att hantera de spänningar som uppstår i de här situationerna.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare kan använda sig av dem direkt. Men jag hoppas även att resultaten kan bidra till fortsatt forskning om alternativ kunskapsmätning i naturvetenskap som medborgarbildning.

Susanne Sawander

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk