Psykisk hälsa och SET
Birgitta Kimber har i sin avhandling Primary prevention of mental health problems amongchildren and adolescents through social and emotional training in school analyserat SET-programmet (Social Emotionell Träning). Hon konstaterar att SET kan vara ett verktyg för attfrämja psykisk hälsa hos barn och ungdomar.
Född 1951
i Östersund
Disputerade 2011-06-10
vid Karolinska institutet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har jobbat med barn inom psykiatrin och socialtjänst i många år och ville arbeta med barnoch ungdomar på skolor. När jag kom tillbaka till grundskolan efter tio år inom socialtjänstoch BUP insåg jag hur den psykiska ohälsan hos barn och ungdomar försämrats, dettagjorde mig förskräckt. Det gjordes för mycket brandkårsutryckningar och nästan ingaförebyggande insatser.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om att främja psykisk hälsa genom att arbeta strukturerat i skolan. Jag har utbildat lärare i attträna upp barns sociala och emotionella förmågor och i att hantera sina känslor.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag kunde se tydliga resultat när det gäller både inåtvänd och utåtvänd problematik efter femår. I experimentskolorna där eleverna fick SET-undervisning en till två gånger per veckakunde jag se att eleverna generellt mådde bättre. I kontrollskolorna som inte arbetade medSET mådde eleverna sämre samtidigt som den förändringen uteblev eller var signifikant lägrehos tonåringarna i experimentskolorna.
Vad överraskade dig?
– Att det var så stor skillnad mellan eleverna när det gäller skoltrivsel till fördel för SET-eleverna.
Vem har nytta av dina resultat?
– Barn och ungdomar, och skolan i förlängningen. Framöver hoppas jag kunna studeraelevernas skolresultat och jämföra dem för att se om det finns någon koppling mellan socialaoch emotionella färdigheter och skolresultat.