Projektarbeten kräver aktiv lärare
Född 1981
i Linköping
Disputerade 2015-12-18
vid Göteborgs universitet
Doing Project Work: The Interactional Organization of Tasks, Resources, and Instructions.
Elevers projektarbeten innebär många komplexa elevsamtal och ställer höga krav på läraren. Det visar Mikaela Åberg i sin avhandling om hur instruktioner ges och tas emot mellan lärare och elever i projektarbeten.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag arbetar bland annat på lärarutbildningen och har alltid varit intresserad av kommunikation och interaktion. Jag började också arbeta som biträdande forskare i ett projekt som undersökte hur information transformeras till kunskap, vilket har en nära koppling till just projektarbeten.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur instruktioner ges och tas under ett projektarbete i årskurs 9. Jag har studerat en klass och två lärare som under fem veckor arbetade i projekt kring hållbarhet och miljö. Jag har filmat och analyserat samspelet både muntligt och kroppsligt mellan lärare och deras elever samt eleverna emellan. Jag har också undersökt hur lärarna formulerade uppgifter och drev processen framåt.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att eleverna tillägnar sig kommunikativa färdigheter under projektarbeten eftersom arbetsformen kräver det. Lärarna utformar uppgifter utan entydiga svar, vilket å ena sidan skapar utrymme för diskussioner mellan eleverna, å andra sidan kan skapa frustration då eleverna har svårt att komma vidare eftersom det inte finns något entydigt svar. Lärarna är mycket skickliga på att parera detta med viss mån av stöd samtidigt som de ändå lämnar frågeställningen öppen. De samtal som förs mellan lärare och elev ofta är väldigt komplexa, mycket på grund av att läraren dyker ned i gruppen då och då och därmed inte har hela bilden klar, eleverna måste därför förklara sin fråga utifrån den diskussion de fört innan. Här har också den kroppsliga interaktionen betydelse. Lärarna läser av gruppen och ser om eleverna vänder sig mot texten, vilket vittnar om att de fått tillräckligt stöd för att gå vidare i processen och först då lämnar läraren gruppen.
Vad överraskade dig?
– Att det finns så få studier som undersökt hur elever och lärare interagerar i projektarbete. Det finns en föreställning om att läraren har en ganska passiv roll under projektarbeten men min avhandling visar att de tvärtom har en tydlig och mycket aktiv roll i elevernas process.
Vem har nytta av dina resultat?
– Både forskning och praktik, hoppas jag. På lärarutbildningen såväl som verksamma lärare.