Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Professionell kunskap hos integrationsarbetare

Publicerad:2016-11-01
Uppdaterad:2016-11-16
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Marie Vesterlind

Född 1964
bor i Uddevalla

Disputerade 2016-09-23
vid Högskolan Väst

Avhandling

Knowing at work

Det behövs mer kunskap om organisering och utveckling av integrationsarbete. Det konstaterar Marie Vesterlind som vill synliggöra professionell kunskap och kunskapsutveckling i integrationsaktiviteter.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– De samhällsförändringar som sker idag gör ämnet intressant. Integrationsarbete är ett exempel på ett framväxande kunskapsområde som vi behöver veta mer om för att möta nya mänskliga behov som förändrar villkoren för arbete och arbetsintegrerat lärande. Det är ett aktuellt ämne på grund av de utmaningar många möter inom olika professioner.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen handlar om professionell kunskap som kommer till uttryck och utvecklas i aktiviteter som syftar till att stödja nyanlända migranters delaktighet i samhället. Samhällsorientering är en av de insatser som kommuner har ansvar för att erbjuda nyanlända när de kommer till Sverige. Konkret är det en aktivitet på 60 timmar som ges på modersmålet. Jag har studerat den lokala organiseringen av samhällsorientering i åtta kommuner i Västsverige. Min tanke är att synliggöra organisering av integrationsarbete med heterogena grupper och detaljerade aspekter av kulturell kompetens.

– Det är en sammanläggningsavhandling med tre artiklar som lyfter fram olika aspekter av professionell kunskap. Den första handlar om hur kvalitet definieras och hanteras under utveckling av en ny integrationsaktivitet. Den andra artikeln fokuserar på kunskap och villkor som är inblandade när ett standardiserat undervisningsmaterial anpassas till undervisningssituationer. Den tredje handlar om den professionella kunskap som kommer till uttryck när integrationsarbetare använder sig av dialog i klassrummet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Arbetet med att skapa kulturella broar är relationellt och det handlar bland annat om att tillsammans skapa förståelse för hur gemensamma ansvar och möjligheter kan förstås. Betydande kunskap krävs i och om att erkänna andra som likvärdiga, utveckla en inkluderande miljö och skapa länkar mellan olika erfarenheter och mål. En viktig aspekt av den professionella kunskapen handlar om att förstå enskilda deltagares identitetsarbete i relation till deras erfarenheter och mål i livet. Samtidigt behövs en infrastruktur som är relevant i relation till de speciella omständigheter som kännetecknar arbetet.

Vad överraskade dig?

– Det som på ett vis överraskar är hur komplext integrationsarbetarnas arbete är. Det finns dock en risk att integrationsarbetarnas kunskap osynliggörs om inte strukturer utvecklas som stöttar deras lärande och kunskapsutveckling.

Vem har nytta av dina resultat

– Resultaten är relevanta både inom olika former av integrationsverksamheter för att stötta utveckling av integrationsarbetares yrkesidentitet, inom andra områden där man möter liknande utmaningar med att skapa broar mellan kulturella system och för organisering av utbildning.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev