Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Problem med läsförståelse visar sig sent

Publicerad: 2014-12-16
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman
Åsa Elwér

Född 1976
i Lund

Disputerade 2014-09-19
vid Linköpings universitet

 

Avhandling

Early predictors of reading comprehension difficulties

Läsförståelseproblem hos barn som läser utmärkt, men utan att förstå, upptäcks i regel inte förrän i tioårsåldern. Det visar Åsa Elwérs studie om läsförståelseproblem.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är en storläsare själv, vilket gjort mig intresserad av de komplicerade processer som ingår i läsförståelse och som utförs av duktiga läsare helt automatiskt. Det fick mig också att bli intresserad av de elever som inte förstår det som de läser och försöka ta reda på vari svårigheterna ligger.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om läsförståelseproblem bland barn i tidig skolålder. De här barnen läser flytande men förstår inte innehållet, det handlar alltså inte om barn med dyslexi. Vi har använt oss av datamaterial baserat på en grupp om tusen barn mellan fem och tio år i USA och tittat på deras läsförståelse. Vi har även undersökt svenska och norska barn i spannet fem till femton år.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att problem med läsförståelse blir tydliga ganska sent, oftast först i tioårsåldern. Genomgående för dessa barn är att de har stora problem med språket överlag – litet ordförråd, problem med grammatiken, svårt att återberätta och komma ihåg vad de läst.

– Varför detta inte upptäcks tidigare beror sannolikt på att texter för yngre barn inte kräver samma språkförståelse, det är först runt tio år som språkförståelsen slår igenom i läsförståelsen. Ytterligare ett resultat är att dessa språkproblem inte förändras efter att barnen börjat skolan.

Vad överraskade dig?

– Att den här gruppen redan som femåringar har problem med uppgifter i fonologisk medvetenhet, alltså svårt att känna igen ljud inom ord. Detta trots att deras tidiga läsinlärning är helt normal.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att lärare kan ha nytta av mina resultat. Det är viktigt att så tidigt som möjligt fånga upp de här barnen genom att läsa, arbeta med språket och prata om texter.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk