Praktiska musikexempel viktiga i musikundervisningen
Född 1982
Bor i Göteborg
Disputerade 2020-10-16
vid Göteborgs universitet
Circumscribing Tonality: Upper Secondary Music Students Learning the Circle of Fifths
Det krävs en lång kedja av mellanliggande begrepp för att koppla ett musikteoretiskt diagram, kvintcirkeln, till elevernas musikaliska erfarenheter. Det visar en avhandling av Niklas Rudbäck.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag läste musiklärarutbildningen blev jag intresserad av gehör och hur det fungerar. När jag senare började undervisa i gehörs- och musiklära ställdes frågan om hur vi undervisar i gehör på sin spets. Så det var egentligen tänkt att bli en avhandling om gehör men den kom att handla om hur gymnasieelever lär sig att använda kvintcirkeln, som är ett musikteoretiskt diagram för att visa relationer mellan olika tonarter och ackord.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om hur elever på ett estetiskt program med musikinriktning lär sig göra en visuell representation av musikaliska förhållanden meningsfull. Mer specifikt har jag tittat på hur lärare och elever hanterar kvintcirkeln och hur eleverna förstår och kommer ihåg diagrammet.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– För lärarkollegiet är nog det viktigaste att det krävs en lång kedja av mellanliggande begrepp för att koppla diagrammet till elevernas musikaliska erfarenheter. Eleverna har en praktiskt grundad förståelse för tonalitet genom sina kunskaper i att spela musikinstrument och sjunga, och har därigenom också en förståelse för hur musikens olika byggstenar fungerar och påverkar varandra. Utan praktiska musikexempel blir det svårare för läraren att stötta elevernas arbete med att skapa kopplingar mellan dessa kunskaper och den musikteori som förklaras i undervisningen.
Vad överraskade dig?
– Från början förväntade jag mig inte att kvintcirkeln skulle vara så viktig. Och jag trodde inte jag skulle få se en sådan avsaknad av musikaliska exempel i undervisningen om kvintcirkeln och harmonilära.
Vem har nytta av dina resultat?
– I första hand lärare i gehörs- och musiklära, särskilt eftersom deras ämne är en utbildningspraktik som inte studerats så mycket. Det vi vet om hur vi lär oss om representationer av musik fokuserar främst på relativt konkreta representationer, som notskrift. Men kvintcirkeln är mer abstrakt och jag tror att min studie kan vara relevant även för lärare som undervisar i musik inom grundskola, gymnasieskola och kulturskola.