Pojkars NO-arbete värderas högre än flickors
Det visar Kristina Andersson i sin avhandling Lärare för förändring: att synliggöra och utmanaföreställningar om naturvetenskap och genus . Hon menar att lärare måste få syn på sina egnaföreställningar om genus för att undervisningen i NO ska bli jämställd.
Född 1962
i Uppsala
Disputerade
2011-04-08
vid Högskolan i Gävle
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Lärare för förändring: att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har en biologexamen och en lärarexamen och har jobbat som lärare i matte och NO i femton år.Det var centralt för mig under min tid som lärare att alla elever i klassrummet ska få ta lika storplats och att kön inte ska spela någon roll.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det är en sammanläggningsavhandling och i den mest omfattande studien undersöker jag, genomaktionsforskning tillsammans med förskollärare och lärare, hur genusmedvetenhet kan påverka ochförändra undervisningen i NO-ämnen. Jag var även intresserad av att problematisera NO-ämnena isig med hjälp av feministisk vetenskapskritik.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att en person kan tänka runt genus på olika sätt i olika situationer man kan ha en föreställningoch en jämställdhetsretorik på en nivå men på en annan nivå kanske man ändå, omedvetet, värderarkön olika. I min studie kan jag säga att lärare generellt värderade flickors sätt att arbeta med NOlägre än pojkars. Som lärare måste man jobba mycket med sig själv för att få syn på sina egnaföreställningar och det är först så ett förändringsarbete kan börja. Jag vill inte skuldbelägga lärare,min poäng är att det här är ett arbete som är komplicerat och tar tid. I avhandlingen finns exempelpå olika verktyg för hur man kan arbeta med de här frågorna i förskolan och skolan.
Vad överraskade dig?
– Att vi faktiskt bär på olika föreställningar om genus inom oss, det överraskade inte men jag är gladöver att jag kunde synliggöra det och koppla det till ett teoretiskt ramverk.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare på alla nivåer från förskola till högre utbildning men också på lärarutbildningen därlärarstudenter genom att arbeta på det här sättet under hela utbildningen skulle kunna utmanas ochfå tag i sina egna föreställningar om genus. Avhandlingen kan även vara intressant för naturvetare,eftersom jag diskuterar de naturvetenskapliga ämnenas genuskodning.