Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Pedagogers demokratiarbete imponerar

Publicerad:2010-04-08
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Förskolans och skolans demokratiuppdrag kräver kompetenta pedagoger. Om detta skriver Lars Persson i sin avhandling, Pedagogerna och demokratin, en rättssociologisk studie av pedagogers arbete med demokratiutveckling. Han hoppas att avhandlingen gör att demokratifrågan i skolan diskuteras flitigare och att rektorerna avsätter mer tid för pedagogerna att reflektera kring detta.

Lars Persson

Född 1949
i Landskrona

Disputerade
2010-04-16

vid Lunds universitet med avhandlingen:

Avhandling

Pedagogerna och demokratin. En rättssociologisk studie av pedagogers arbete med demokratiutveckling

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetar inom skolverksamheten i Lund och har varit intresserad av de här frågorna sedan länge. I samband med att jag och en kollega fungerade som koordinatorer i kommunens demokratiprojekt kom vi båda att börja forska runt ämnet på olika sätt.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om hur pedagoger, inom förskolan, grund- och gymnasieskolan, omvandlar, förvaltar och sprider samhällets demokratiska grunder till barn och ungdomar. I centrum för avhandlingen finns skollagen och läroplanerna och hur pedagogerna hanterar det demokratiuppdrag som formuleras i de dokumenten. Jag har följt och intervjuat en grupp pedagoger som var och en under en period har drivit ett demokratiprojekt.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har sett att det krävs professionella pedagoger för att hantera demokratipuppdraget. Det finns tre kompetenser som är angelägna: bedömarkompetens – att kunna se och bedöma barnens och elevernas behov, handlingskompetens, att ha tillgång till olika metoder och arbetssätt för att kunna möta barnen och reflektionskompetens – att reflektera över sina egna handlingar.
– Jag har också funnit att pedagogerna arbetar med metanormer, det vill säga övergripande normer som driver dem i deras arbete. Även här är tre aspekter tydliga. Det handlar om pedagogernas vilja att bli bättre på att se barnens behov, att kritiskt granska sig själva, samt att utöka sin egen insikt och kunskap om demokratifrågan.

Vad överraskade dig?

– Framför allt har jag imponerats av det arbete som pedagogerna gör. De har varit väldigt engagerade och entusiastiska inför de här frågorna, och jag har sett vilken betydelse deras etiska ställningstaganden har som grund för deras handlande.

Vem har nytta av dina resultat?

– Dels tycker jag att avhandlingen är ett viktigt erkännande för pedagogernas arbete. Men den illustrerar också det komplexa och ofta svårfångade pedagogiska arbetet, och kan därigenom bidra till att beskriva det som ibland kallas tyst kunskap i det professionella. Komplexiteten innebär att vi alltid bör utgå från att varje situation är unik och kräver sin analys och bedömning. Det är detta som professionella pedagoger och ledare ska syssla med och som kräver en särskild pedagogisk professionalitet. Rektorerna har nytta av detta eftersom resultaten visar hur de kan stödja pedagogernas arbete och skapa kvalificerad tid för dem att reflektera tillsammans. Jag hoppas också att avhandlingen lyfter demokratifrågorna i debatten.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev