Tina Kullenberg har i sin avhandling undersökt hur elever lär varandra när de jobbar själva. "Jag har filmat fyra elever när de på egen hand fått ta sig an en uppgift. Jag ville undersöka hur deras dialog såg ut", säger hon.
Det är viktigt att lärare inte bara förmedlar kunskap, utan även ger praktisk övning i att bli en demokratisk medborgare. Det menar Sofia Sohl, som forskat om ungdomars samhällsengagemang.
Tomas Torbjörnsson har studerat miljömoraliskt lärande på gymnasiet. Han konstaterar att elever som tänker på framtiden är mer positiva till att visa solidaritet och till att skydda naturen.
Karin Rudsbergs avhandling handlar om elevers lärprocesser när de deltar i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling och sociovetenskapliga dilemman.
Dataspel som ska användas inom utbildning och träning kräver en aktiv och kunnig instruktör eller lärare. Det menar kognitionsvetaren och forskaren Anna-Sofia Alklind Taylor.
Det är viktigt att så tidigt som möjligt fånga upp barn med läsförståelseproblem genom att läsa, arbeta med språket och prata om texter. Det menar Åsa Elwér, som forskat om elever som läser flytande men utan att förstå innehållet.
I Sydostasien finns en stor variation av tolkningen av vad hållbar utveckling är – medan begreppet i Sverige ofta framställs som om det fanns ett slags global konsensus kring det. Det visar Stefan L Bengtssons avhandling.
Helena Ackesjö har studerat barns övergångar från förskola till och från förskoleklass. ”Resultaten visar att övergångar är processer präglade av diskontinuiteter i exempelvis miljöer och relationer, något barnen måste hantera, säger hon.