Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 78 av 154

Marie Gunnarsson
Forskning och utveckling kategorier

Lärande erfarenheter i arbetslivet

2015-02-16
Forskaren Marie Gunnarsson mötte i sitt yrke människor som hade förlorat sina jobb, och noterade att de hanterade detta mycket olika. "Jag tänkte att detta måste handla om någon form av lärande kring hur vi hanterar omställningar i livet."
Forskning och utveckling kategorier

Elevers upplevelser av slöjdsalen

2015-02-16
Erik Sigurdson har forskat om lärmiljön i trä- och metallslöjden, och dess betydelse. Han menar att det finns en poäng med att använda sig av slöjd i forskningen eftersom det är en så könskodad miljö: "Det är tydligt hur föreställningar om maskulinitet och mansfostran har präglat miljön." Men hur påverkar den eleverna?
Jonas von Reybekiel Trostek
Forskning och utveckling kategorier

Värderingar viktiga i elevers lärprocesser

2015-02-16
Forskning om individers begreppsbildning förutsätter ofta att lärande är en känslokall och rationell process, säger forskaren Jonas von Reybekiel Trostek. Men det han såg i sin egen forskning var det motsatta: "Vi är inte som robotar som är programmerade att söka sanningen – vi är värderingsstyrda även när det gäller lärande."
Jalal Nouri
Forskning och utveckling kategorier

Så kan mobil teknik stödja utomhuslärande

2015-02-16
Det krävs ordentlig planering för att mobila lärandeaktiviteter ska vara meningsfulla, visar Jalal Nouris forskning: "Det är lätt hänt att teknikens möjligheter glorifieras och att man tycker sig se genvägar till bra utbildning."
Forskning och utveckling kategorier

Så kan musikundervisningen möta varje elev

2015-02-11
Hur individanpassar man musikundervisning som sker i grupp? Anna Backman Bister brottades själv med det problemet som musiklärare. I sin avhandling söker hon strategier hos sig själv och andra musiklärare för att komma till rätta med problemet.
Gunnar Hyltegren
Forskning och utveckling kategorier

Otydliga kunskapskrav bäddar för olika tolkningar

2015-02-11
De nationella kunskapskraven är för vaga och lämnar alldeles för stort utrymme för tolkning. Därmed blir de oanvändbara, säger forskaren Gunnar Hyltegren, som också menar att riksdagsledamöterna har helt världsfrånvända förhoppningar på vad kunskapskraven ska kunna åstadkomma.
1777879154