Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 73 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Praktiskt skapande viktigt för barns lärande i förskolan

2015-08-18
Den skapande verksamheten har fått mindre utrymme i förskolan under de senaste tio åren, i stället är det ett ökat fokus på språk och matematik. Kari Carlsens forskning, som tar avstamp i Reggio Emilias ateljékultur, visar att praktiskt skapande är en viktig faktor för små barns lärprocesser.
Forskning och utveckling kategorier

Fakta viktigare än skapande i skolan

2015-08-18
Estetiska lärprocesser kan beskrivas som ett mer kreativt, experimenterande och undersökande sätt att lära sig. Marie-Louise Hansson-Stenhammar visar i sin avhandling att estetiska lärprocesser ges lite utrymme i skolans olika ämnen - inklusive de estetiska.
Forskning och utveckling kategorier

Konsumtion påverkar barns relationer

2015-06-17
Barn ser kläder och nya saker som ett sätt att skapa och behålla vänskapsrelationer, men samtidigt tycker de att det är fel att ”köpa” vänner. Det fastslår Erika Lundby som undersökt hur barn värderar och förhåller sig till konsumtion i sina relationer med jämnåriga i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Som man mäter mobbning får man svar

2015-06-11
Lisa Hellströms forskning visar att traditionellt mått på mobbningsliknande beteenden inte fångar in den sammanlagda förekomsten av mobbning och dess koppling till psykiska problem. "Det som har överraskat mig mest är nog hur lite man fokuserar på mätmetoder när det gäller att fånga in barn som blir utsatta för tråkigheter i skolan", säger hon.
1727374154