Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 67 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Så kan digitala lärospel fungera i skolan

2016-02-15
Digitala spel anses effektiva i undervisning. Men varken forskning eller skolan tar hänsyn till förutsättningar, sammanhang och vad som praktiskt krävs för att spel ska kunna användas i klassrumsmiljöer på ett gynnsamt sätt, visar Björn Berg Marklund som forskat i ämnet.

.
Forskning och utveckling kategorier

Vägledande samtal avgörande för nyanlända elever

2016-02-15
Vägledande samtal med studie- och yrkesvägledare är avgörande för nyanlända elevers möjligheter att forma sin framtid. Eleverna betonar betydelsen att samtala med någon som känner till det svenska samhället och som kan hjälpa dem med att förhålla sig till det. Åsa Sundelins forskning visar samtidigt att om det saknas resurser för samtal lämnas eleverna ensamma med att hantera de här frågorna.
Forskning och utveckling kategorier

Elever vill sällan ingripa mot mobbning

2016-02-11
Camilla Forsberg överraskas av elevers mod och förmåga att sätta ord på de komplexa sociala processer som ligger bakom mobbning. Men få elever är beredda på att ingripa vid mobbning, visar hennes studie. Viljan att passa in är oerhört viktig, vilket påverkar elevens delaktighet och hur de förhåller sig till mobbning.
Forskning och utveckling kategorier

”Mellanmänskliga relationer måste levas varje dag”

2016-02-09
Lärarens pedagogiska takt och hållning är avgörande i relationer mellan lärare och elever som vilar på respekt och tillit. Deltagande lärare har utvecklat en hög beredskap att möta oberäkneliga situationer i undervisningen. Ann-Louise Ljungblads forskningsresultatet visar att mellanmänskliga relationer måste levas varje dag.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarskapets moraliska dimension

2016-01-25
Lärares arbete kräver ett professionellt handlingsutrymme. Det menar Sören Högberg som har utvecklat ett perspektiv på lärares arbete som han kallar lärarskapets moraliska dimension. I sin avhandling lyfter han bland annat fram vikten av att lärare värderar olika didaktiska handlingsalternativ.
Forskning och utveckling kategorier

Digitala kartor ett sätt att få barn delaktiga i sin utemiljö

2016-01-25
Kerstin Nordin har tillsammans med en kollega utvecklat en metod för samhällsplanerare att ställa frågor till barn och lärare om hur skolan använder utemiljön i undervisningen. Resultaten visar att om planerare får möta barn och lärare i deras vardag kan det bidra till att barns utemiljö beaktas bättre i olika planeringsprocesser.
Forskning och utveckling kategorier

Matematiska diskussioner utmanar lärare

2016-01-22
Genom att förutse elevers sätt att tänka kring matematiska problem blir det lättare att leda diskussionen och hantera det som händer under lektionen. Maria Larsson har vidareutvecklat en metod som kan ge lärare stöd att skapa en argumenterande klassrumskultur där eleverna hjälper varandra att förstå.
Forskning och utveckling kategorier

Dynamiska matematikprogram kan utveckla matematikundervisningen

2016-01-19
Matematik handlar inte endast om att kunna räkna utan även om att kommunicera och resonera kring matematik. Men detta är förmågor som är svåra att fånga i en lärobok. Maria Fahlgren har designat uppgifter för dynamiska matematikprogram som kan hjälpa lärare att komma åt alla förmågor som elever behöver träna i matematik.
Forskning och utveckling kategorier

Elever bemöts olika utifrån etnicitet och bakgrund

2016-01-18
Hudfärg och socioekonomisk bakgrund har stor betydelse för hur elever blir bemötta i skolan. Ras och etnicitet är ett undertryckt ämne som det inte talas om i skolan. Det menar Osa Lundberg, som undersökt hur sociala och kulturella skillnader uppstår i skolans praktik.
1666768154