Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 147 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Förutsätt inte att vi förstår varandra....

2006-12-19
...undersök istället om vi verkligen gör det, säger forskaren Niclas Rönnström. Han menar att vi dagligen gör antaganden om kommunikation som är problematiska, inte minst för skolans del, eftersom den är central i all pedagogisk praktik.
Forskning och utveckling kategorier

Mattetexter kräver INTE en särskild läsförmåga

2006-12-18
Trots det så har elever lyckats skapa en särskild lässtrategi för just matematiska texter - och den är inte särskilt gynnsam, säger forskaren Magnus Österholm. Hans studie visar att elever fokuserar på fel saker i texterna, och glömmer själva läsningen.
Forskning och utveckling kategorier

I Dagens Nyheters ögon är läraren en hjälte

2006-12-13
Det talas ofta om hur dåligt den svenska skolan mår, och när man börjar leta syndabockar så står förstås läraren nära till hands, säger Matilda Wiklund. Men den uppfattningen kunde inte vara mer fel: tvärtom framställs läraren som en hjälte.
Forskning och utveckling kategorier

Läraryrket är både evigt och föränderligt

2006-12-12
Det säger forskaren Joakim Landahl, som har studerat hur den sociala dimensionen av läraryrket har förändrats under 1900-talet, med fokus på fostran och omsorg. Hur har bilden av skolbarnet förändrats - och därmed även bilden av läraren?
Forskning och utveckling kategorier

Kul och utvecklande med interaktiva miljöer

2006-12-12
Interaktiva miljöer skapar motivation för funktionshindrade barn att träna och uttrycka sig på ett sätt som vanlig terapi sällan gör. Här ges barnen själva kontrollen över skeendet och dessutom är det roligt, säger forskaren Eva Petersson.
1146147148154