Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 146 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Etik måste bli mer än retorik i klassrummet

2007-01-19
Som lärare var jag själv inte medveten om den underliggande etik som finns i mötet mellan lärare och elev, säger Anders Holmgren. Det var när mina ord fick oanade konsekvenser som jag började fundera på klassrummets etik, och hur den påverkade oss.
Forskning och utveckling kategorier

Utbildningsreformer har präglat svenskämnet

2007-01-16
Henrik Román har studerat hur diskussionen kring svenskämnet och litteraturundervisningen har förändrats i samband med att gymnasieskolan har reformerats. Han säger att den skola vi har idag bär tydliga spår av reformerna under 1960- och 1970-talet.
Forskning och utveckling kategorier

Organisationsförändring gav en helt ny skola

2007-01-15
Två skolor i Västerås bestämde sig för att göra en organisationsförändring utifrån teorin om den kommunikativa pedagogiken. Förändringsarbetet, som Elisabeth Cederwald har följt, ledde till att både pedagoger, arbetslag och organisation utvecklades.
Forskning och utveckling kategorier

Små barn - med stora språkliga resurser

2007-01-12
Det säger forskaren Polly Björk-Willén efter att ha studerat barns sociala samspel i två flerspråkiga förskolor i Australien och Sverige. Hon menar att om pedagoger blir mer medvetna om barns språkbruk, så kan de också dra nytta av det.
Forskning och utveckling kategorier

Hur man samtalar om litteraturen spelar stor roll

2007-01-09
Eva Hultin har studerat hur fem olika gymnasieklasser samtalar om litteratur under en vanlig skollektion. Hon förvånades över att lärare hade så olika uppfattningar om vad ett litteratursamtal var, och att deras sätt att genomföra samtalen var så olika.
Forskning och utveckling kategorier

Elevers begreppsbildning går inte av sig självt

2007-01-08
Det säger Karolina Österlind, som har studerat högstadieelevers begreppsbildning inom miljöundervisningen. Hennes avhandling visar att eleverna - som arbetade med ämnesövergripande teman - ofta hade svårt att skapa mening av de begrepp de stötte på.
Forskning och utveckling kategorier

Från kontrollredskap till didaktiskt verktyg

2007-01-05
Så skulle man kunna sammanfatta bedömningstraditionens utveckling fram till idag, säger forskaren Christian Lundahl. I sin historiska avhandling undersöker han hur lärarkår och stat har betraktat och utvecklat kunskapsbedömningen.
Forskning och utveckling kategorier

Det är när vi reflekterar som insikterna kommer

2006-12-21
Gun Mollberger Hedqvist började fundera på den handledning hon fick och gav. Kunde samtal fördjupa yrkeskunnandet? Hon upptäckte att det fanns två olika förhållningssätt i mötet med den andre: ett öppnar för reflektion och lärande - gör det inte.
1145146147154