Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 146 av 159

Forskning och utveckling kategorier

MSN om eleverna får välja - Word om skolan får

2007-08-22
Barns datoranvändning skiljer sig inte överraskande från skolans: elever vill hellre chatta än att använda Word, säger forskaren Pål André Aarsand. Samtidigt finns en osäkerhet kring vilka datorkunskaper som eleverna bör få med sig från skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Låt barnen bearbeta texten med hela kroppen

2007-08-14
Det som Karin Jönsson tidigare upplevde som stökighet när hon hade högläsning för sina elever, klarnade när hon började forska: - Yngre barn lever ut texten med hela sin kropp, det är deras sätt att ta sig IN i texten - så låt dem göra det!
Forskning och utveckling kategorier

Stor potential i skolans teknikundervisning

2007-08-07
Eva Blomdahl har följt två lärares undervisning i teknik i grundskolans tidigare år, och säger att det finns en stor potential i skolans teknikundervisning - men det finns också en del problem som man nu måste börja diskutera på lärarutbildningen.
Forskning och utveckling kategorier

Lärare ryggar i onödan för etiken i tekniken

2007-08-06
Under det senaste decenniet har teknikutbildningen på gymnasiet utvecklats och innehåller idag aspekter som teknikens roll i samhället och etiska frågor. Lars Kåreklint har undersökt vilka möjligheter lärare har att undervisa i dessa nya frågor.
Forskning och utveckling kategorier

Har alla barn ögon att möta på morgon och kväll?

2007-07-30
Den frågan tycker Fanny Jonsdottir att pedagogerna i förskolan bör ställa sig, då hennes studie visar att inte alla förskolebarn har en vän. Ögon att möta, säger hon, är ett sätt för barnen att bekräfta att de ska vara lekamrater - idag eller imorgon.
Forskning och utveckling kategorier

Stort som smått ryms i rektors ledarskap

2007-06-28
För en utomstående kan nog rektors vardagliga ledarskap gestalta sig på lite oväntade sätt ibland, säger Josefin Brüde Sundin, men det som först kan verka som ganska löst hopplockade arbetsuppgifter bildar tillsammans en meningsfull helhet.
1145146147159