Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 144 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Fler böcker - men inget djup i elevernas läsning

2007-04-30
Skolans litteraturläsning har förändrats mycket lite under årens lopp, säger forskaren Annette Ewald. Ämnet kännetecknas av en historisk eftersläpning där gamla traditioner fortfarande traderas vidare: läsningen blir främst en färdighetsträning.
Forskning och utveckling kategorier

Förändringar inom förskolan skapar frustration

2007-04-23
Fler små barn, större barngrupper, längre avstånd till närmaste arbetsledning och fler administrativa uppgifter. Förändrade villkor upplevs nästan alltid som försämringar av personalen inom förskolan som trots en rad förändringar inte fått mer resurser.
Forskning och utveckling kategorier

Konsumentkunskap är minerad mark för killar

2007-04-16
Den traditionella undervisningen i hem- och konsumentkunskap är kvinnligt kodad: det innbär säker mark för flickorna - minerad för pojkarna. För är du som kille för duktig, säger forskaren Monica Petersson, kan ditt agerande uppfattas som omanligt.
Forskning och utveckling kategorier

Reflektion och dialog skapar bättre lärare

2007-04-16
Räcker det att kunna sin sak för att undervisa? Långt därifrån, konstaterar Khalid El Gaidi som undersökt tio lärares reflektioner över erfarenheter av undervisningen på KTH. God undervisning handlar i stor utsträckning om vem du är som människa.
Forskning och utveckling kategorier

Problematiskt fokus på berättande texter

2007-04-16
Skrivundervisningen för årskurs sju och åtta fokuserar överlag på berättande texter, säger forskaren Birgitta Norberg Brorsson. Det är problematiskt, menar hon, då det inte är den typen av text som efterfrågas när eleverna lämnar skolan.
1143144145154