Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 143 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Hur tillgodose olika intressen i NO-undervisningen?

2007-06-14
Skolans undervisning ska bygga på elevernas tidigare erfarenhet och intressen, samtidigt måste lärarna ta hänsyn till skolämnet, kursplanen och skolans traditioner i sin undervisning. Det är i det spänningsfältet som Mattias Lundins studie tar sin början.
Forskning och utveckling kategorier

Fingertoppskänsla och insiktsfull anpassning

2007-06-08
Det är vad som krävs av läraren i arbetsvardagen, säger Ann-Sofi Wedin, som i sin studie skriver fram den relationella aspekten av läraryrket. - Det är hela tiden nya möten och nya situationer, och det ställer höga krav på lärarens anpassningsförmåga.
Forskning och utveckling kategorier

Det finns ingen "one size fits all" reform

2007-06-04
Reformarbeten är komplexa, säger Linda Rönnberg, som har följt försöket med slopad timplan från initiering till genomförande. Även om reformen inte gav de förbättrade elevresultat man hade hoppats, på, så var försöket långt ifrån misslyckat, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Utomhusundervisning ett krav om naturen är målet

2007-05-25
Ola Magntorn har myntat ett nytt begrepp inom ekologi som han kallar att "läsa" naturen: det innebär att eleverna ska kunna förklara vad de ser i ett ekosystem och förstå hur organismer och processer samspelar. Men det kräver att eleverna får komma ut...
Forskning och utveckling kategorier

Det finns metoder som fungerar för bråkiga barn

2007-05-07
Det har länge funnits en utbredd pessimism när det gäller åtgärder för att hjälpa barn med beteendeproblem, säger Ulf Axberg. Men nu kan man se lite ljusare på framtiden: Ulfs studie visar nämligen att det finns metoder som fungerar för bråkiga barn.
Forskning och utveckling kategorier

Interaktion med kompetenta lärare viktigt i NO

2007-05-07
Maria Andrée har tittat på vilket lärande som möjliggörs i skolans NO-undervisning. Hennes studie visar att interaktion med en kompetent lärare krävs för att eleverna ska bli delaktiga i en naturvetenskaplig gemenskap och nå en djupare kunskapsbildning.
1142143144154