Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 142 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Låt barnen bearbeta texten med hela kroppen

2007-08-14
Det som Karin Jönsson tidigare upplevde som stökighet när hon hade högläsning för sina elever, klarnade när hon började forska: - Yngre barn lever ut texten med hela sin kropp, det är deras sätt att ta sig IN i texten - så låt dem göra det!
Forskning och utveckling kategorier

Stor potential i skolans teknikundervisning

2007-08-07
Eva Blomdahl har följt två lärares undervisning i teknik i grundskolans tidigare år, och säger att det finns en stor potential i skolans teknikundervisning - men det finns också en del problem som man nu måste börja diskutera på lärarutbildningen.
Forskning och utveckling kategorier

Lärare ryggar i onödan för etiken i tekniken

2007-08-06
Under det senaste decenniet har teknikutbildningen på gymnasiet utvecklats och innehåller idag aspekter som teknikens roll i samhället och etiska frågor. Lars Kåreklint har undersökt vilka möjligheter lärare har att undervisa i dessa nya frågor.
Forskning och utveckling kategorier

Har alla barn ögon att möta på morgon och kväll?

2007-07-30
Den frågan tycker Fanny Jonsdottir att pedagogerna i förskolan bör ställa sig, då hennes studie visar att inte alla förskolebarn har en vän. Ögon att möta, säger hon, är ett sätt för barnen att bekräfta att de ska vara lekamrater - idag eller imorgon.
Forskning och utveckling kategorier

Stort som smått ryms i rektors ledarskap

2007-06-28
För en utomstående kan nog rektors vardagliga ledarskap gestalta sig på lite oväntade sätt ibland, säger Josefin Brüde Sundin, men det som först kan verka som ganska löst hopplockade arbetsuppgifter bildar tillsammans en meningsfull helhet.
Forskning och utveckling kategorier

Motsägelsfull inställning till djur orsakar krock

2007-06-27
Skolan arbetar på många sätt för att förbättra djurs situation, säger Helena Pedersen, men förmedlar samtidigt idén om att djur ska kunna utnyttjas för människans syften. I sin avhandling undersöker hon vilken syn på djur som skolan egentligen förmedlar.
Forskning och utveckling kategorier

Entreprenörskap i skolan gav ny form av lärande

2007-06-25
Två skolors sätt att arbeta med entreprenörskap visade sig påverka elevernas möjligheter till lärande, säger Gudrun Svedberg - men det var enbart på en av skolorna som eleverna utvecklade en helt ny arbetsform liknande den hos en lärande organisation.
1141142143154