Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 137 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Läseboksbarnen har tagit över berättandet

2008-04-10
Angerd Eilard har studerat hur genus, etnicitet och generation samspelar i grundskolans läseböcker under fyrtiofem år. Hennes studie visar att läsebokspojken är mer oförändrad än läseboksflickan och att barnen har tagit över i förhållande till de vuxna.
Forskning och utveckling kategorier

När det gör ont inåt riktas ilskan utåt

2008-03-25
Camilla Hakelind har undersökt ungdomars sociala relationer och orsaker till interpersonella problem: vilken betydelse har till exempel föräldrarelationer - och finns det en koppling mellan ungdomars självbild och interpersonella problem?
Forskning och utveckling kategorier

Störande elever - eller störd media?

2008-03-04
Marcus Samuelsson förvånas över medias bild av den stökige svenske eleven:- Jag skulle tro att den bild av den svenska skolan som jag visar på i min avhandling är mer vanligt förekommande än den retoriskt förenklade bild man ibland hittar i media.
Forskning och utveckling kategorier

Diagnosen blir ett hinder för modersmålsundervisningen

2008-02-27
Hur blev du intresserad av ämnet? - Jag har arbetat i många år med barn från andra länder, och min ingång i ämnet kommer ur en nyfikenhet som lärare. Jag sökte specialpedagog-utbildningen på 1990-talet och det visade sig att jag och mina kursare hade mycket kunskap och erfarenheter med oss. Illusionen att enbart experter skulle…
Forskning och utveckling kategorier

Barnets rättigheter uppfylls inte per automatik

2008-02-27
Jag hör ofta lärare säga att de redan arbetar i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter, säger Elizabeth Englundh. Men när det kommer till kritan så är det få som vet vad "barnets bästa" innebär - eller hur det tar sig uttryck i verksamheten.
Forskning och utveckling kategorier

Låt datorn bli barnens berättarmaskin

2008-02-26
Det motstånd som initialt fanns mot datorn har övervunnits i den pedagogiska praktiken, säger Anna Klerfelt: - Idag vet vi att datorn kan uppmuntra kreativitet, bidra till att förbättra barns språkutveckling och dessutom verka som en enande punkt.
Forskning och utveckling kategorier

Enligt fysiken finns det väl ingen gud?

2008-02-25
Lena Hansson märkte att hennes elever förknippade fysiken med en ateistisk livsåskådning: när hon började studera hur elever såg på relationen mellan religion och naturvetenskap märkte hon att de ofta gjorde skillnad mellan sin egen syn - och fysikens.
Forskning och utveckling kategorier

Den ocensurerade historien om folkskollärarna

2008-02-12
När folkskollärarförbunden skriver sin egen historia är alla väldigt sams, säger Göran Sparrlöf, men 1998 dök det upp en bok som antydde att så inte alltid har varit fallet. Det ledde till att Göran Sparrlöf började studera en konfliktfylld historia.
1136137138154