Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 134 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Att lära sig en musikalisk praktik

2008-06-25
Hur överförs egentligen en praktisk kunskap? Hur lär sig studenter spela ett instrument och vad är det som sker i den processen? Sven Åberg har genom ett samarbete med KTH och Kungliga musikhögskolan i Stockholm undersökt hur yrkeskunskap kan överföras.
Forskning och utveckling kategorier

Dra nytta av bedömningens styrande kraft

2008-06-25
Bedömning styr i stor utsträckning vad elever och studenter väljer att lära sig, därför måste vi börja använda det som ett verktyg för lärande, säger Anders Jönsson, vars studie visar att bedömning kan vara både tillförlitligt och uppmuntra lärande.
Forskning och utveckling kategorier

Barn är inte så mediekompetenta som alla tror

2008-06-25
Men inte heller så oskuldsfulla, säger Cecilia Löfberg. Hon är tveksam till en debatt där man ofta kategoriserar barn i den ena eller den andra gruppen, eftersom det faktiskt inte hjälper oss att förstå hur barn och unga förhåller sig till nya medier.
Forskning och utveckling kategorier

En mångskiftande naturvetenskaplig kanon

2008-06-13
Läromedel, styrdokument och läroplaner kan ses som kanoniska texter, säger Magnus Hultén: de styr och sätter normer för ett ämne, i det här fallet naturvetenskap. I sin studie beskriver han inte mindre än sex olika naturvetenskapliga kanon från 1800-2007.
Forskning och utveckling kategorier

Inre egenskaper en viktig del av företagsamhet

2008-06-03
Vad innebär egentligen fostran till företagsamhet i den finska pedagogiska praktiken? Det handlar om inre egenskaper, säger forskaren Bettina Backström-Widjeskog: elevers personliga utveckling och självförtroende är det som står i centrum.
1133134135154