Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 133 av 154

Forskning och utveckling kategorier

Utvecklingssamtal ur ett elevperspektiv

2008-09-02
Disciplinering är ett sätt att forma, styra och utveckla elever. I dagens skola disciplineras eleverna via förhandling och diskussioner, bl.a. genom utvecklingssamtal. Gunilla Granath har studerat hur detta påverkar elevernas sätt att styra sig själva.
Forskning och utveckling kategorier

Magkänslan viktigast för expert

2008-08-28
Varför blir vissa människor experter? Det undermedvetna spelar stor roll, menar Lars-Erik Björklund som i sin avhandling lagt samman resultat från olika forskningsområden till en helhet där det vi kallar magkänsla kan förklaras.
Forskning och utveckling kategorier

Ungdomar omförhandlar sin identitet i samtal

2008-08-19
Linda Kahlin har i sin avhandling undersökt hur kön, etnicitet och generationstillhörighet skapas i interaktion. Ungdomarna omförhandlar och gör motstånd mot stereotyper som de inte håller med om eller inte vill identifiera sig med, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt att kunna ta för sig i skolan

2008-08-12
Hur blev du intresserad av ämnet? - Jag är grundskollärare och har arbetat många år i skolan. Jag är intresserad av relationer och samspel mellan människor, och jag är särskilt intresserad av relationer kopplade till kön. Jag har ingått i ett större nationellt forskningsprojekt som heter "Förändrade köns/genusordningar i skola och utbildning. Policy, perspektiv och…
1132133134154