Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 129 av 154

Låt de duktiga barnen visa andra sidor av sig själva

2009-02-17
Förskolan och skolan har en viktig roll i att uppmuntra snälla och duktiga barn, och då framför allt flickor, att vara lite mindre duktiga. Om de som barn får lära sig att det är okej att även visa andra sidor av sig själva kan de lättare hantera svåra situationer som vuxna menar Britt Bragée
Forskning och utveckling kategorier

IT-tekniken inte given bland distanselev

2009-02-06
Att använda modern teknologi för att kommunicera är inte självklart för distansstuderande. Lärare vid distansutbildning måste därför i högre utsträckning utforma uppgifter som stimulerar eleverna till dialog i det virtuella rummet, säger Anita Mattsson.
Forskning och utveckling kategorier

Formativ utvärdering utvecklar lärare

2009-02-05
Formativ utvärdering av sin egen undervisning utvecklar lärare i högre grad än man kanske tror. Det konstaterar Eva Nyberg som studerat vad och hur 11-åringar uppfattar och förstår av undervisningen om växters och djurs förökning och livscykler.
Forskning och utveckling kategorier

Eleverna passiva i engelskspråkiga klasser

2009-01-07
Det pratas betydligt mindre, både engelska och svenska, i klassrum där undervisningen bedrivs på engelska. Maria Lim Falk skriver i sin avhandling om hur detta påverkar elevernas kommunikativa kompetens i olika ämnen och deras språkutveckling i svenska.
Forskning och utveckling kategorier

Lägg mer fokus på skolans förbättringsarbete

2008-12-22
Samarbetsformer, kompetensutveckling och ledarskap är tre viktiga faktorer när det gäller skolors interna möjligheter till förbättring. Skolan måste ägna mer tid och kraft för att bygga upp inre förutsättningar för förändringsarbete, menar Conny Björkman.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarna i kläm mellan kreativitet och direktiv

2008-12-22
Lärare befinner sig ofta på kollisionskurs mellan den egna kreativiteten och skolans procedurregler. Men lärarna är duktiga på att protestera och ge uttryck för sina moraliska ställningstaganden, konstaterar Agneta Knutas som följt ett lärarlag.
Forskning och utveckling kategorier

Läsa texten eller ”verkligheten”?

2008-12-19
Ingrid Mossberg Schüllerqvist har undersökt lärares målsättningar för litteraturundervisningen. Hon konstaterar att lärarna jobbar mycket med läsförståelse, med värderingsfrågor och att de fungerar som kritiker som visar att litteratur kan läsas olika.
1128129130154