Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer

Visar sida 102 av 154

Generisk bild
Forskning och utveckling kategorier

Tingen bestämmer vardagen

2012-04-12
I ”Barn, linjaler och andra aktörer: Posthumanistiska perspektiv på subjektskapande och materialitet i förskola/skola” visar Karin Hultman hur möbler, arbetsmaterial och leksaker i pedagogiska praktiker kan förstås som aktiva aktörer och medproducenter i barns vardag.
Anne-Sofie Nyström

Killar vill vara smarta men inte genom att plugga

2012-04-03
Killars antipluggkultur har många förklaringar, till exempel rädsla för att misslyckas. Det säger Anne-Sofie Nyström som skrivit avhandlingen ”Att synas och lära utan att synas lära: En studie om underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan”.
Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen slår fel

2012-02-28
Elever intresserar sig för många frågor med ett naturvetenskapligt innehåll. Men vardagliga experiment som syftar till att öka intresset för NO går femtonåringarna förbi. Det visar Magnus Oskarsson i sin avhandling Viktigt men inte för mig .
Forskning och utveckling kategorier

Barns läsande förr i tiden

2012-02-22
Med Det läsande barnet: minnen av läspraktiker, 1900 1940 vill Mats Dolatkhah bidra till ett historiskt perspektiv i debatten om barns och ungdomars läsande av i dag.
Forskning och utveckling kategorier

Yrkeslärare i förändring

2012-02-13
Det nya läraruppdraget på yrkesutbildningen är ett ensamarbete som kräver individanpassat arbete och samordning av verksamheten runt elevens utbildning. Det framgår av Annica Lagströms avhandling Lärlingslärare en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning .
Forskning och utveckling kategorier

Beslutsform påverkar toleransen

2012-02-07
Representativ demokrati kan ge upphov till mindre tolerans mot åsikter som avviker från den egna. Det är ett av resultaten i Emma Bäcks avhandling Social and cognitive biases in large group decision settings .
1101102103154