Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Överraskande lätt att få med språkperspektiv på fysiklektionerna

Publicerad:2015-02-17
John Miller
Skribent:John Miller
Maria Kouns
Maria Kouns

Född år 1960
i Kristianstad

Disputerade 2014-10-10
vid Malmö högskola

 

Avhandling

Beskriv med ord. Fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet,

Hur kan fysiklärare jobba mer språkinriktat? Det har Maria Kouns utforskat genom att samarbeta med två fysiklärare i deras lektionsplanering. Resultat visar att det var överraskande smidigt att få in mer språk på lektionerna.

 Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat som svensklärare på gymnasiet med många andraspråkselever och det var så tydligt att det inte räcker med att jag som svensklärare gör mitt jobb i svenska, utan det är språkutvecklingen i karaktärsämnena som är avgörande för att de skulle klara hela programmet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag ville se hur en språkinriktad ämnesundervisning kan utvecklas i fysikämnet på gymnasiet. Tidigare har det främst varit språklärarnas uppgift att arbeta med elevernas språkutveckling men det är ämnesläraren, den som kan sitt ämne, som behöver äga frågan: Hur kan språkinriktat arbete implementeras i fysikundervisningen?

– Under tre terminer har jag, i egenskap av svensklärare och forskare, en gång i veckan diskuterat med två fysiklärare vilka verktyg man kan använda för att få ett språkperspektiv på fysikinnehållet. Jag har spelat in våra samtal och sedan gjort klassrumsobservationer.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det finns en tydlig utveckling hos läraren, från att tidigare inte riktigt veta vad för typ av frågor de ska ställa hittar de behov och utvecklar egna metoder. Det var tydligt att man genom att pröva att arbeta språkinriktat upptäckte nya behov och verktyg för att förbättra undervisningen. Fysiklärarna tyckte att de tidigare hade dåliga erfarenheter av att exempelvis låta eleverna prata i grupper, men att de nu hittat verktyg för att styra upp samtalen.

– Exempelvis behövde instruktionerna bli tydligare, att instruera eleverna att använda vissa fysikbegrepp och att resonera utifrån dem. Ett annat verktyg var att låta alla eleverna få ge sitt förslag på lösning, eller att den som lyssnar måste ställa en fråga till de som pratar, en fråga som syftar till att hjälpa hen vidare.

– Efter en termin började lärarna utveckla lite olika profiler, den ena tenderade att välja mer skriftinriktade aktiviteter, den andra mer verbala, något jag tolkar som att lärarna gjort språkverktygen till sina. Om språket ska få genomslag i karaktärsämnena måste ämnesläraren vara den som ser hur det ska göras.

Vad överraskade dig?

– Hur lätt det var för språket att placeras in i undervisningen, fysiklärarna utvecklade verktyg som blev naturliga inslag. Man behöver alltså inte förändra fysikämnet helt för att jobba med ett språkperspektiv, experiment och labbuppgifter är fortfarande viktigt.

Vem har nytta av dina resultat?

– Fysiklärare och skolledare Detta är en nyckel till skolutveckling där lärarna håller i utvecklingen, att språkdidaktiker och karaktärsämneslärare samarbetar för att utveckla undervisningen. Att jobba kontinuerligt under lång tid med något som av lärarna själva identifierat som ett problem i sin undervisning.

Hanna Nolin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev