Otillräckligt stöd i övergången till arbetslivet för elever med ADHD och Aspergers syndrom
Född 1985
i Motala
Disputerade 2016-02-05
vid Linköpings universitet
Support in school and the occupational transition process: Adolescents and young adults with neuropsychiatric disabilities
Elever med ADHD och Aspergers syndrom får inte tillräckligt med stöd från skolan i övergången till vidare studier och arbetsliv. Skolan behöver kombinera pedagogisk och psykosocialt stöd till de eleverna, menar Vedrana Bolic Baric som har forskat i ämnet.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är utbildad arbetsterapeut och har länge varit intresserad av övergången mellan skola och arbetsliv. Det är en problematisk period för de flesta och särskilt för personer med funktionsnedsättningar. Jag var intresserad av hur man kunde underlätta den här övergången mellan skolan, vidare studier och arbetslivet. Där är stödet i skolan en viktig förutsättning.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den undersöker vilket stöd i skolan elever med neuropsykiatrisk problematik som ADHD och Aspergers syndrom själva beskriver som betydelsefullt för vidare studier och arbetsliv. Jag har också tittat på elevernas dator- och internetanvändning i skolan och på fritiden.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Avhandlingen visar att skolan behöver kombinera ett riktat pedagogiskt och psykosocialt stöd för lärande. Eleverna själva upplever att stödet är otillräckligt och fragmenterat och att det inte relaterar till deras individuella behov. Avhandlingen visar också att gruppen elever med ADHD använder datorn till skolaktiviteter i mindre omfattning än elever med rörelsehinder och andra elever. Eleverna själva beskriver att de har mycket nytta av att använda datorn och internet för att läsa, skriva och kommunicera med andra elever och för att planera sin skolsituation men att det inte alltid finns möjlighet att använda dator.
Vad överraskade dig?
– Att datorn användes i liten utsträckning i skolan trots att eleverna använder datorn på fritiden och är ute mycket på nätet så var det inte något som togs tillvara på skolan. Eleverna själva såg potentialen men möjligheten fanns inte i skolmiljön. För den här gruppen elever kan internetaktiviteter skapa nya förutsättningar för social interaktion med andra.
Vem har nytta av dina resultat?
– Avhandlingen i sin helhet lyfter fram vikten av samarbete mellan olika professioner som lärare, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare, arbetsterapeuter på habiliteringen men också samarbete mellan andra aktörer som skolan, arbetsförmedlingen, försäkringskassan och vuxenutbildningen. Ett utökat samarbete krävs för att stödet i skolan ska förbättras och för att underlätta övergången mellan skola och arbetsliv för de här eleverna.