Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Om meritering i tillsättning av lektorat

Publicerad: 2015-02-19
John Miller
Skribent: John Miller
Ingegerd Gunvik-Grönbladh
Ingegerd Gunvik-Grönbladh

Född 1954
i Sala

Disputerade 2014-12-15
vid Uppsala universitet

Avhandling

Att bli bemött och att bemöta: En studie om meritering i tillsättning av lektorat vid Uppsala universitet

Vad är det som avgör i en granskningsprocess? Vem blir utvald? Vad är det för drivkrafter som styr när någon ska anställas som universitetslektor? Det har Ingegerd Gunvik-Grönbladh forskat om.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetade med ett projekt om hur man dokumenterat pedagogiska meriter när det gäller tillsättning av lektorat. Jag gick igenom olika ansökningshandlingar och sakkunnigas utlåtande och efter ett tag såg jag ett mönster, jag kunde se vilken som skulle få jobbet men kunde inte förstå varför. Då blev jag intresserad av att fördjupa mig i granskningsprocessen.

 Vad handlar avhandlingen om?

– Jag ville se vad som hände i ansökningsprocessen, och har analyserat tjänstetillsättningar av lektorat vid juridiska fakulteten där sökande bedömdes av vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga. Jag har använt mig av Pierre Bourdieus bok ”Homo Academicus” som bas för analysen och använder hans begrepp kulturellt kapital. Därifrån byggde jag upp en manual med indikatorer för granskning. Jag granskade dels hur de sakkunniga bemöter meriterna och dels hur de sökande presenterar sina meriter.

 Vilka är de viktigaste resultaten?

– De sakkunniga följer alla regelverk och instruktioner men det är, som Bourdieu uttrycker det, det praktiska sinnet som omedvetet styr det slutgiltiga valet, nämligen att man i första hand väljer sökande som man känner igen och tänker sig att deras kvalifikationer kan passa in. Lika söker lika. De kan vara att man exempelvis har samma nätverk, att karriärvägen påminner om ens egen. I praktiken – det man känner igen är också det man själv erkänner och tillerkänner värde inom akademin.

Vad överraskade dig?

– Att det bara var femton procent av alla anställningar av alla lärare och forskare under 2006-2008 vid Uppsala universitet som granskades av sakkunniga. Min historiska genomgång visar att nutida rekrytering påminner om tiden tidigt 1800-tal. Vi har återvänt till en tid då lärarförmågan blivit den ”rätta tron”. I min studie bortsorteras forskaren av pedagogisk sakkunnig.

Vem har nytta av dina resultat?

– Främst studenterna. Om undervisningen domineras av kunskap för praktiken, alltså att kunna tillgodogöra sig, bearbeta och tillämpa kunskap, då försvinner idén med ett universitet. Då försvinner undervisning som är förankrad i kunskap om praktiken, det vi kallar forskningsanknuten undervisning.

Hanna Nolin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6