Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Kommunala skolorganisationer viktiga för lokal skolutveckling

Publicerad:2015-12-15
Uppdaterad:2015-12-17
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Daniel Nordholm

Född år 1978
i Långshyttan

Disputerade 2015-10-27
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Organising for School Improvement at the Middle Tier. Studies in Temporary Organisation

Lokala skolmyndigheter kan spela en viktig roll för implementering av reformer och lokal skolutveckling, visar Daniel Nordholms avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat som lärare i sex år och i samband med att jag sökte forskarutbildningen kom Lgr 11. Jag blev intresserad av att studera hur den skulle tas emot på lokal nivå i kommunerna.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om ett kommunövergripande samarbete som initierades för att ta hand om den nya läroplanen på den centrala kommunala nivån. Jag har tittat på hur man arbetade och vad man fick ut av det och vilka hinder man stötte på i en projektorganisation. Utvecklingsarbetet var ett samarbete mellan skolor där man satte ihop ämnesgrupper med duktiga, drivande lärare och rektorer från en hel kommun. Det skapades något som man brukar kalla för en temporär organisation, där det är givet att den endast ska finnas under en begränsad period.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att lokala skolmyndigheter kan ha en viktig roll när det kommer till policyskapande och läroplansimplementering och lokal skolutveckling. Ett annat övergripande resultat handlar om att skolor generellt, när man skapar samarbeten, måste ha en bättre förståelse för temporära organisationer och förstå vad det finns för fördelar och nackdelar med att bygga tillfälliga grupper.

– I det här fallet hade man på central nivå i kommunen en idé att grupperna skulle färdigställa olika dokument – det skulle komma ut synliga produkter som andra skolor kan dra nytta av. Man hade en idé om att projektorganisationen också skulle leda till att man bygger en kompetens i sin kommun. Jag kunde se att det är svårt att bygga ett lärande eftersom projektgrupper tenderar att fokusera på produkterna och man är ivrig att visa att man presterar något i organisationen. Både för sig själva men framförallt när man kommer tillbaka till sina skolor. Det är en balansgång mellan lärande och produkter och jag kunde se att det blir en slagsida mot produkter.

Vad överraskade dig?

– I en artikel tittar jag på hur överföringen ser ut från grupperna till de vanliga skolorna. Där blir det oerhört tydligt hur komplext det är att föra över kunskaper som byggs i temporära grupper. Det missar man i den studerade kommunen. Man tänker att det ska ske automatiskt – men det blev tydligt att det här inte sker per automatik och därför är det svårt att komma åt lärandet.

Vem har nytta av dina resultat?

Jag tror att kommunala huvudmän kan ha nytta av mina resultat både för att fundera kring vilken roll och funktion de ska ha för policyimplementering och läroplansarbete. Det är ganska oklart i Sverige idag. De som skriver och utformar policydokument kan få syn på länken mellan deras arbete och den centrala kommunala nivån. Jag tror även att rektorer och andra personer som ska skapa tillfälliga utvecklingsgrupper kan fundera kring mina resultat för att se hur man bygger upp arbetet och hur man skapar mening kring sitt arbete. Man måste fundera på hur man ska överföra arbetet så att den breda organisationen får ta del av projektgruppernas lärande och kunskap.

Åsa Lasson

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev