Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Ökat fokus på praktik får konsekvenser för lärarutbildningen

Publicerad: 2022-10-13
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman
Sandra Jederud
Sandra Jederud.
Sandra Jederud

Bor i Stockholm
Född år 1967

Disputerade 2022-09-23
vid Mälardalens universitet

Avhandling

New manifestations of the practice-theory dilemma – consequences of ‘the practice turn’ in teacher education

Lärarutbildningen har blivit alltmer praktikbaserad de senaste åren, vilket får olika konsekvenser för utbildningen och för studenternas möjlighet att lära sig yrket, visar Sandra Jederuds avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag jobbar inom högre utbildning, främst med lärarutbildning, där man ständigt brottas med organisatoriska frågor om hur utbildningen ska organiseras vad gäller förhållandet mellan teori och praktik. Under de senaste åren har lärarutbildningen blivit alltmer praktikbaserad och jag ville undersöka vilka konsekvenser det får.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en sammanläggningsavhandling med fyra separata studier som berör verksamhetsförlagd utbildning inom lärarutbildningen. I den första studien har jag tittat på hur man i policydokument tänker sig att lärare ska ges möjligheter till att lära sig yrket i praktiken. I nästa studie har jag frågat lärarstudenter om deras uppfattning om att bedriva samlärande när de gör praktik i par. På övningsskolor har studenterna mentorer och den tredje studien handlar om mentorernas uppfattning om att handleda studenter i par. Den fjärde studien handlar om lärarutbildares uppfattningar av att undervisa studenter på en arbetsintegrerad lärarutbildning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det får olika konsekvenser att organisera lärarutbildningen på olika sätt. Jag har använt mig av olika perspektiv i avhandlingen. Ett perspektiv handlar om att lära sig ur ett åskådarperspektiv, där man står utanför och tittar på en verksamhet, eller ur ett deltagarperspektiv, där man deltar aktivt. I den första studien, dokumentanalysen, är det en spänning mellan de här två perspektiven. Praktiken har fått ett allt större värde, men man brottas med hur lärandet ska organiseras.

– Den andra studien med lärarstudenter visar att samlärande banar väg för ett lärande ur ett åskådarperspektiv eftersom studenterna får färre möjligheter att vara i autentiska situationer när de ska lära tillsammans. De får också mindre tid med sin handledare. Det upplägget kan vara lämpligt för exempelvis förskollärarutbildningen där man arbetar flera vuxna i grupp och där man kan ha nytta av att diskutera och reflektera tillsammans.

– Studien med mentorer visar ett liknande resultat. Mentorerna är ämneslärare på gymnasiet, och de tycker att det är svårt att ge studenterna autentiska situationer med lektioner i ämnet eftersom tiden ska delas på två studenter. Det resulterar i att de ofta får lämna över mentorskapet till kollegor för att studenterna ska få tillräckligt med timmar. Så mentorerna får snarare en organiseringsfunktion än en handledarfunktion. Mina resultat visar att de olika VFU-perioderna kanske borde organiseras på olika sätt, med samlärande under en period och enskilt den sista perioden, för att det ska vara mer autentiskt ju längre studenterna kommer i utbildningen. Man kanske inte heller ska ha samma organisation av praktikperioder för olika lärarprogram. Men, om man ska organisera för samlärande så behöver mentorerna förberedas för det.

– Studien med lärarutbildarna på den arbetsintegrerade utbildningen visar att vissa studenter är mycket mer reflekterande kring sin roll när de samtidigt arbetar i skolan. Men lärarutbildarna möter också studenter som anser sig vara färdiga lärare just eftersom de redan är ute och jobbar. Där behöver lärarutbildarna arbeta med att motivera studenterna, för att få dem att förstå att de också behöver utbildningen på universitetet. Sammanfattningsvis kan jag säga att de fyra studierna visar att det blir ett skifte av positioner när man organiserar om lärarutbildningen.

Vad överraskade dig?

– Det här skiftet av positioner för alla inblandade, som man behöver förhålla sig till och tänka till kring.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärarutbildare och organisationer av lärarutbildning. Den del som handlar om den arbetsintegrerade utbildningen är relevant för all högre utbildning där man har teori och praktik.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Dokument för lektionsplanering underlättar elevers studier

2022-12-02
Mindre stress och bättre översikt för eleverna. Det blev resultatet när lärare använder ett gemensamt planeringsdokument. Biträdande rektor Ylva Broman har skrivit en artikel om ett förändringsarbete kring lektionsplanering vid YBC gymnasieskola i Nacka.
Forskning och utveckling kategorier

Invandrade lärares erfarenheter efter Snabbspåret för lärare och förskolelärare och kompletterande lärarutbildningar

2022-11-11
Syftet med studien är att belysa immigrerade lärares övergång från Snabbspåret och kompletterande utbildning till fasta anställningar i svensk skola. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med lärare med migrationsbakgrund och med rektorer. (pdf)

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.