Hoppa till sidinnehåll
Sfi

Ökade krav på individanpassning inom sfi påverkar lärares arbete

Publicerad:12 november
Åsa Lasson
Skribent:Åsa Lasson

Kravet på att skräddarsy sfi-utbildningen efter elevernas individuella behov påverkar utbildningen på flera sätt. Det genomsyrar styrdokumenten och utgör en stor del av lärarnas arbete, konstaterar Dimitrios Papadopoulos i sin avhandling.

Dimitrios Papadopoulos.
Dimitrios Papadopoulos

Bor i Göteborg
Född år 1983

Disputerade 2024-04-05
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Individualising processes in adult education. The case of Swedish for immigrants (sfi)

Varför blev du intresserad av ämnet?

− Jag flyttade till Sverige för att läsa ett masterprogram inom utbildningsvetenskaplig forskning för tio år sedan och sökte till sfi eftersom jag ville lära mig språket. Jag upptäckte att förhållandena i en sfi-klass var lite annorlunda, nya elever kunde dyka upp mitt i terminen samtidigt som andra fortsatte till en annan kurs. Det fanns en ständig rörelse i klassrummet och eftersom jag är lärare i grunden blev jag nyfiken på hur läraren skulle hantera situationen. Jag bestämde mig för att skriva min masteruppsats om sfi-lärares arbete och hur de tar hand om de utmaningar som uppstår. Jag upptäckte att det finns ett krav på att individanpassa sfi-utbildningen och insåg att jag ville veta mer om det. Därför bestämde jag mig för att fokusera på det i forskarutbildningen.

Vad handlar avhandlingen om?

− Om individualiseringsprocesser inom den svenska sfi-utbildningen. Syftet är att belysa utmaningar som har att göra med individanpassning inom sfi. Först ville jag förstå hur individualiseringsprocesser kom att bli en viktig del inom sfi-utbildningen utifrån ett historiskt perspektiv. Sedan har jag fokuserat på kommunala aktörer som organiserar sfi, som försöker säkerställa att utbildningen anpassas efter elevers behov. Men jag har också tittat på sfi-lärare, vars arbete är mycket centralt, och deras försök att möta de utmaningar som uppstår när de ska anpassa utbildningen till elevernas olika behov.

Vilka är de viktigaste resultaten?

− Resultaten visar hur individualiseringsprocesser uppstår och hur de tar form inom sfi, och vad de får för konsekvenser. Kravet på att skräddarsy utbildningen till elevernas individuella behov genomsyrar de centrala styrdokumenten. Det utgör också en betydande del av lärarnas arbete och påverkar utbildningen på olika sätt.

− Jag har kommit fram till att individualiseringsprocesserna är relaterade till pågående moderniseringsprocesser i samhället. Det innebär att institutionerna försöker anpassa sig till olika samhälleliga behov som uppstår. Det finns också mer fokus på att erbjuda flexibla lösningar hos institutionerna själva. Detta skapar krav på ökad samordning mellan olika aktörer utöver skolorna som har kopplingar med sfi-utbildning, som exempelvis Arbetsförmedlingen och socialtjänsten. Det här kravet på ökad samordning mellan olika aktörer skapar en omvandling av institutionerna.

− När det gäller sfi-lärares arbete så har jag kunnat se att de försöker behålla sin traditionella roll med att ta hand om och undervisa elever, samtidigt som de försöker skapa nya ramar för att samarbeta med andra aktörer som exempelvis Arbetsförmedlingen. Det här förändrar deras traditionella roll och det skapar krav på nya praktiker för lärare.

Det finns ett ökat krav på att olika aktörer ska kunna samarbeta och skapa kopplingar med varandra för att kunna ta hand om elevernas individuella behov, och det är ganska komplext.

Dimitrios Papadopoulos

Vad överraskade dig?

− Jag blev överraskad av en slags paradox: samtidigt som lärare försöker behålla sin traditionella roll som pedagoger i klassrummet, så försöker de anpassa sig till de förändrade krav som finns inom institutionerna samt expandera sina professionella praktiker.

Vem har nytta av dina resultat?

− Innehållet är relevant för sfi-lärare men också för kommunala aktörer som måste anpassa utbildningen till elevernas behov. Även andra aktörer som till exempel Arbetsförmedlingen och policymakare kan ha nytta av resultaten. Det finns ett ökat krav på att olika aktörer ska kunna samarbeta och skapa kopplingar med varandra för att kunna ta hand om elevernas individuella behov, och det är ganska komplext.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev