Nyutbildade behöver bättre mottagande
Många nyutexaminerade lärare upplever en osäkerhet när de kommer ut i skolan. Elisabeth Persson har i sin avhandling, Det kommer med tiden: Från lärarstudent till matematiklärare, sett att ett dåligt bemötande bland annat leder till att nya lärare lätt ger upp sina nyvunna kunskaper och istället faller in i en mer traditionell undervisning.
Född 1953
i Trollhättan
Disputerade
2009-10-16
vid Stockholms universitet
Det kommer med tiden: Från lärarstudent till matematiklärare
Hur blev du intresserad av ämnet?
– I mitt arbete som lärarutbildare har jag länge följt debatten om lärarutbildningen och dess tillkortakommanden. Samtidigt har eleverna i grundskolans tidiga år tappat intresset för matematik. Andelen elever som inte når målen är också för stort. Jag ville därför titta på hur nyutexaminerad lärare som möter de yngsta eleverna i grundskolan utformar sin undervisning, eftersom det är då grunden läggs.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har följt en grupp lärarstudenter med inriktning mot matematik. Dels genom intervjuer under studietiden, men också genom observationer av deras matematikundervisning efter avslutad utbildning. Mitt syfte har varit att kartlägga om, och i så fall hur, de har förändrat sitt tal om matematik och matematikundervisning, och hur den eventuella förändringen kommer till uttryck i deras undervisning som nyutexaminerade.
Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?
– Dels har jag sett att studenternas sätt att tala om matematik och matematikundervisning harmonierar väldigt väl med den syn på kunskap som beskrivs i läroplanen och i kursplanen i matematik. De använder sig av de ord och begrepp som finns formulerade i dokumenten.
– Resultaten visar också att studenterna upplever att den universitetsförlagda undervisningen har varit mest användbar för dem i den dagliga verksamheten. De som tagit alla kurser och läst alla litteratur känner sig säkrare i sin yrkesroll. Samtidigt menar de att det finns saker som inte går att lära genom formell utbildning.
– Jag har också kunnat konstatera att få studenter har valt inriktningen matematik för att de är intresserade av ämnet. De motiverar snarare sitt val med att det gör dem anställningsbara och att det bara handlar om matematik för de yngre barnen.
Vad överraskade dig?
– Jag hade inte väntat mig att studenterna skulle vara så positiva till den universitetsförlagda undervisningen. Som verksamma refererar de ofta till den i samtalen med sina kollegor. En annan sak, som är mer oroande än förvånande, är att många är besvikna över hur dåligt samordningen mellan dem och mer erfarna kollegor fungerar. Det gör dem osäkra och gör att de tenderar att anamma skolans kanske mer traditionella sätt att undervisa.
Vem har nytta av dina resultat?
– Det borde finnas ett politiskt intresse för mina resultat nu när lärarutbildningen ska göras om igen, både på kommunal och statlig nivå. Sedan hoppas jag att rektorer och lärare ska läsa den nyutbildade lärare måste få ett bättre mottagande när de kommer ut i verksamheten.