Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Nyanlända vill snabbt in i ordinarie klass

Publicerad:2017-03-31
Uppdaterad:2018-04-12
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Jenny Nilsson Folke

Född: 1981
Bor i Stockholm

Disputerade 2017-02-10
vid Stockholms universitet

Avhandling

Lived transitions: experiences of learning and inclusion among newly arrived students

Att få lämna förberedelseklassen ses som ett steg mot inkludering, det visar Jenny Nilsson Folkes avhandling. Men övergången visade sig ofta svårare än eleverna trott.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Sociala rättvisefrågor har engagerat mig sedan jag gick grundutbildningen i socialantropologi. Efter det har jag jobbat på Integrationsverket och på Stadsmissionen med inkluderings- och antidiskrimineringsfrågor. Eftersom det inte finns så mycket forskning om nyanlända och deras utbildning och som utgår från deras röster, så tyckte jag det var viktigt.

Vad handlar avhandlingen om?

– Till stor del om gapet mellan elevernas förväntningar och hur det faktiskt blir. Jag har särskilt tittat på olika övergångar, från förberedelseklass till ordinarie klass i grundskolans senare år och sedan till gymnasiet. Med utgångspunkt från fenomenologin har jag också försökt fånga hur det känns i kroppen att till exempel vara inkluderad.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Övergången mellan förberedelseklass och ordinarie klass är den svaga länken i nyanländas utbildning. Lärarna i de ordinarie klasserna behöver bli bättre på att förklara svenska språket i ämnena och man behöver ta vara på elevernas modersmål. När den behövdes som mest, drogs handledningen de haft i förberedelseklassen in.

– Jag såg ett stort behov att jobba med social inkludering. Eleverna ville snabbt vidare till ordinarie klass för att bli en av ”de andra” men väl där var det svårare än de tänkt. I landsbygdsmiljö skedde exkluderingen på individnivå. Det fanns kanske en tro från lärarnas sida att det skulle lösa sig självt så de jobbade inte aktivt med detta. I storstaden såg det lite annorlunda ut. Där hade alla elever på skolan jag besökte svenska som andraspråk. Där gick den sociala inkluderingen lättare men de sa själva att de gick på en skola för invandrare och var därmed exkluderade från staden in stort.

Var det något som överraskade dig?

– Ja. Vid övergången till gymnasiet hamnade alla elever jag följde på språkintroduktion. Det hänger ihop med behörighetskraven som ändrades med läroplanen 2011. Även om många går framåt i rasande takt hinner de inte få alla betyg som krävs. För eleverna var det som ett steg tillbaka till förberedelseklassen och de kände att de stod och stampade. Det påverkade deras drömmar, förhoppningar och självbild. Någon sa att: ”Jag kommer vara 40 år innan jag kan börja på universitetet”.

Vem har nytta av resultaten?

– Utbildningspolitiker på olika nivåer och skolledare. Men även lärare som undervisar i såväl förberedelseklasser som ordinarie klasser och elever som varit längre i Sverige och som kan hjälpta till att välkomna nyanlända mer.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev