Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Ny metod framgångsrik för små barn med autism

Publicerad:2017-06-19
Uppdaterad:2017-07-31
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Birgitta Spjut Janson

Född 1955
Bor i Göteborg

Disputerade 2017-05-19
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Effects of Intensive Behavioural Treatment and a focused Imitation Intervention for young Children with Autism Spectrum Disorder – One plus One means More

En ny svensk metod där barn med autism stimuleras att få vuxna att imitera dem ger en förbättrad förmåga till gemensamt uppmärksamhetsfokus. Det visar Birgitta Spjut Jansons forskning.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag jobbar inom habilitering och hälsa och valde att forska om imitation eftersom jag tycker att det är en intressant behandlingsmetod. Jag ville knyta ihop tidigare forskning och metoder som använts inom habiliteringsverksamhet för barn med kommunikations- och samspelssvårigheter med denna nya insats som har ett mer relationsskapande fokus.

Vad handlar avhandlingen om?

– Förmågan till gemensamt uppmärksamhetsfokus, på engelska joint attention, är nedsatt hos små barn med autism. I avhandlingen har jag utvärderat två olika metoder för att öka den här förmågan hos barnen. Den ena metoden är ny och kallas Imitation Responsiv eller IR, och bygger på att barnet stimuleras av att initiera och iaktta respons hos en vuxen – den vuxne imiterar barnet. I den andra metoden, Intensiv Beteende Terapi eller IBT, ska istället barnet imitera vad den vuxne gör.

– Jag ville se om fokuserad träning med IR-metoden några timmar i veckan kunde ge resultat i barnens förmåga till imitation, lek och socialt samspel. Barnen fick mellan 30 och 40 minuters imitationsträning varje dag i tolv veckor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att den relativt korta träningstiden på tre månader av IR-metoden gav samma resultat på förmågorna imitation, lek och socialt samspel men även på barnens språkförståelse och talutveckling som IBT trots att träningsmängden är mycket mindre.

-Vid en långtidsuppföljning tolv månader efter behandlingen kunde jag däremot se att de barn som fått träning i båda metoderna har en bättre utveckling av gemensamt uppmärksamhetsfokus än den grupp som endast hade tagit del av IBT.

– För små barn som ännu inte talar har IR en väsentlig möjlighet att utveckla deras initierande förmåga. För barn som talar är det ibland svårt att uppskatta att den vuxne imiterar dem. Så snart barn erövrat tal vill barn hellre tala och få talade svar än att imitera och bli imiterad. Men det är viktigt att veta att förmågan att imitera används av alla människor i alla åldersgrupper under vissa omständigheter. Den möjliggör för oss att likna andra och att göra lika så att vi snabbt och friktionsfritt kan ingå i nya grupper eller ta nya roller.

Vad överraskade dig?

– Det var överraskande att det gav så bra resultat med den lilla träningsmängden.

Vem har nytta av dina resultat?

– De som arbetar med små barn inom förskolan och upplever att barn har svårigheter med socialt samspel och kommunikation inom förskolan. Vi har även använt oss av metoden för barn på låg utvecklingsnivå i träningsskolan och fått bra resultat.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev