Naturvetenskap skymmer sikten för tekniska system
Teknikundervisningen fokuserar mer på komponenterna än på systemen. Det beror delvispå teknikens eget intresse för prylar och uppfinningar, men även på att naturvetenskapenkastar sin skugga över det ganska nya teknikämnet. Det konstaterar Claes Klasander iavhandlingen Talet om tekniska system förväntningar, traditioner och skolverkligheter .
Född 1960
i Lessebo
Disputerade 2010-09-24
vid Linköpings universitet
med avhandlingen:
Talet om tekniska system förväntningar, traditioner och skolverkligheter.
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag har undervisat i teknik i högstadiet och på lärarutbildningen i Linköping och dåupptäckte jag potentialen i systemtänkandet ett spännande och på 90-talet ett lite nytt sättatt se på teknik.
Vad handlar avhandlingen om?
Den handlar om hur man uttrycker sig om undervisningsinnehållet kring tekniska system.Teknikdidaktik är ganska nytt i Sverige. Jag har tittat på tre arenor; formuleringsarenan,medieringsarenan och realiseringsarenan. Ofta har dessa setts som en tunnel uppifrånoch ner, där slutresultatet dimper ner i klassrummet. Men jag ville dra isär arenorna och istället se hur de förhåller sig till varandra. Min övergripande frågeställning är hur skolanhar hanterat den didaktiska uppgiften att utveckla ett undervisningsområde kring tekniskasystem inom teknikämnet.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Att talet om system har stärkts och blivit ett viktigare inslag i styrdokument, läromedeloch i viss mån i undervisning. Samtidigt har teknik i skolsammanhang allt mer kommit attframställas som en egen kunskapskultur och inte som en del av naturvetenskaperna. Men teknikämnet ligger fortfarande i naturvetenskapens skugga. Många lärare somundervisar i teknik har naturvetenskaplig bakgrund och då tenderar teknik att bli betrakatsom tillämpad naturvetenskap. Fokus flyttas från tekniken och hamnar på naturvetenskapen.
Dessutom riktas intresset mot prylen och inte mot systemen. Därmed försämrasmöjligheterna att undervisa om de tekniska systemen. Man kan säga att systemen står iartefakternas skugga.
Vad överraskade dig?
Hur tydliga skuggorna var i läromedlen.
Vem har nytta av dina resultat?
Kursplaneförfattare, läromedelsförfattare och lärare.