Nationellt perspektiv präglar turismämnet
Turismämnet i läroböckerna domineras av ett industriellt perspektiv där de globala problem som turismen för med sig förbises. Det är en av slutsatserna i Anders Olssons avhandling Konstruktionen av gymnasieskolans turismämne.
Född
1972i Ystad
Disputerade
2009-09-18
vid Lunds universitet med avhandlingen:
Konstruktionen av gymnasieskolans turismämne
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Intresset för turismforskning väcktes när jag skrev kandidat- och magisteruppsatser i sociologi, geografi och pedagogik under min grundutbildning. När jag blev doktorand i pedagogik såg jag en lucka inom den pedagogiska forskningen och turismforskningen. Ingen hade tidigare forskat mer djupgående om turismutbildning i Sverige, trots att turismutbildning har fått större och större utrymme på olika nivåer i utbildningssystemet under senare år, i takt med att turism som fenomen fått större och större betydelse i samhället.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det övergripande intresset för avhandlingen är att problematisera innehållet i gymnasieskolans turismämne.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har visat hur gymnasieskolans turismämne har växt fram i ett politiskt och samhälleligt sammanhang och hur detta har format innehållet i ämnet. Jag har synliggjort föreställningar om turism ur ett globalt perspektiv. Innehållet i gymnasieskolans turismämne domineras av ett industritänkande och ett nationellt perspektiv och en konsekvens av detta är att nationalistiska föreställningar samtidigt reproduceras och att hållbar utveckling marginaliseras.
Vad överraskade dig?
– Att det sätt på vilket man talar om turism i läroböckerna domineras så starkt av ett industriellt perspektiv som det gör och att man i läroböckerna helt blundar för många av vår tids globala problem som på ett tydligt sätt har kopplingar till turism.
Vem har nytta av dina resultat?
– Forskare i pedagogik och turismforskare hoppas jag. Men avhandlingen vänder sig också till politiker, läroboksförfattare och lärare som jag tror kan behöva nya perspektiv på hur man kan tala om turism, inte minst för att kunna tänka igenom det som tas för givet. Just nu pågår ett arbete med att utveckla den nya gymnasieskolan, där Hotell- och turism blir ett nytt program. I denna struktur kommer gymnasieskolans turismämne att förändras. Jag hoppas att min avhandling kan lämna ett bidrag till denna diskussion.