Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

När värderingar styr historieundervisning

Publicerad:2010-12-10
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Få konflikter är väl så laddade som den så kallade Israel-Palestina-konflikten. Michael Walls konstaterar i sin avhandling Framing the Israel/Palestine Conflict in Swedish History School textbooks att den laddningen alltför ofta återfinns i dagens läroböcker och i lärarnas egna uttalanden.
Mycket av skolkunskapen bygger på ideologiska antaganden, menar han.

Michael Walls

Född 1965i Storbritannien

Disputerade 2010-11-26
vid Göteborgs Universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Framing the Israel/Palestine Conflict in Swedish History School textbooks

Varför blev du intresserad av ämnet?

Jag började undersöka frågor kring framställningar av konflikt och krig i samband medmin D-uppsats i sociologi, direkt efter den 11 september 2001. Därefter började jag jämföraframställningar av historiska konflikter i läromedel och forskningen och skriv om Israel/Palestinakonflikten för min lärarexamen.

Vad handlar avhandlingen om?

Den handlar om framställningen av Israel/Palestina konflikten i SO och Historia för grundskolanssenare år. Dessutom har jag intervjuat ett antal SO-lärare för att ta reda på hur de undervisar omkonfliktens historia och på vilket sätt de utgår ifrån läromedlen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

För det första att glappet mellan forskningen och skolböckerna är stort vad det gäller konfliktenshistoria. För det andra att mycket av den skolkunskapen som förmedlas i böckerna och i lärarnasegna uttalanden bygger på ideologiska antaganden.
Som exempel pekar Michael Walls på att de flesta böcker utgår ifrån bibliska myter ochnationalideologi i framställningen av konflikten och det gäller även i framställningen avkonfliktparterna.
Det kunskapsglappet och den ideologiska framställning förstärks också av idén omkonfliktparternas rätt till samma anspråk på landet eftersom religion och nationalism framställs somsynonymt.

Vad överraskade dig?

Att strävan efter kritiskt tänkande och balans i den svenska läroplanen kring undervisningen omhistoriska konflikter undermineras av ideologiska antaganden och svag koppling till forskningen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tycker att många SO-lärare kan dra nytta av den, genom att närmare undersöka många av deolika antaganden man gör när man undervisar om diverse historiska händelser.
Michael Walls poängterar samtidigt att det krävs en starkare länk mellan skola och forskning.
Till och med vid introduktionen av kurser vid högskolan kring kritiska textanalyser medskolböckerna i fokus.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev