Hoppa till sidinnehåll
Estetiskt lärande

Musikstudier som social kompensation

Publicerad:2010-10-22
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Musikundervisning på fritiden kan vara invandrade föräldrars sätt att rusta barnen för enframtid i Sverige och kompensera brister i skolan. Den visar Ylva Hofvander Trulsson i sinavhandling Musikaliskt lärande som social konstruktion. Musikens och ursprungets betydelse förföräldrar med utländsk bakgrund .

Ylva Hofvander Trulsson

Född 1973
i Malmö

Disputerade 2010-09-24

vid Musikhögskolan, Lunds universitet med avhandlingen:

Avhandling

Musikaliskt lärande som social rekonstruktion. Musikens och ursprungets betydelse för föräldrar med utländsk bakgrund.

Varför blev du intresserad av ämnet?

Jag är intresserad av fritidslärandets roll och dess koppling till skolan. Jag gjorde 2004 en studie avKulturskolan i Malmö och fann att barn med utländsk bakgrund var väldigt underrepresenterade. Jagville undersöka föräldrarnas roll i musikaliskt lärande.

Vad handlar avhandlingen om?

Om hur föräldrar som invandrat till Sverige från olika länder ser på musikundervisning och viktenav att barnen lär sig musik. Flera av föräldrarna har akademisk bakgrund, men har gjort en klassresanedåt i Sverige. De har låg tilltro till den svenska skolan generellt. De menar att barn i Sverigevisserligen har det bra, men att de har för stort inflytande och får dåliga verktyg för att klara sig isamhället.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Fritidslärandet blir centralt, eftersom det ska kompensera för vad barnen inte får i skolan. Detmusikaliska lärandet är något som föräldrarna kan kontrollera och påverka. Genom att lära sig densjälvkontroll och disciplin som krävs för klassisk konstmusik, som dessa barn spelade, kan barnenutbildas och rustas för en bättre framtid i Sverige. Det handlar även om att återupprätta familjensförlorade sociala position. Musiken var också viktig för banden inom minoritetsgruppen, när barnenkunde spela hemlandsmusiken. Många familjer gör stora uppoffringar för att klara detta. Det finns en seriositet, som inte är likavanlig i grupper med svensk bakgrund. Klassperspektivet är centralt när man funderar över hur stöd till olika barn ska se ut. Det är viktigtatt synliggöra föräldrars roll i barns utbildning.

Vad överraskade dig?

Den hårda disciplinen. Föräldrarna insåg att barnens relation till kompisarna blev lidande, menansåg att de måste satsa hårt om de skulle ha en framtid som yrkesmusiker. Det är lätt att tyckaatt det är elitistiskt, men föräldrarna har egna erfarenheter av strukturell diskriminering. De vill gebarnen framtida valmöjligheter.

Vem har nytta av dina resultat?

Lärare, rektorer och politiker. Fritidslärandet har stor betydelse för hur eleverna lyckas i skolan.Vi måste problematisera vad vi betygsätter i grundskolan, kunskaper som tillägnas i skolmiljön ellerutanför skolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev