Museerna en dold resurs
Lärare kan använda museer mycket mer än de gör i dag. De flesta känner inte till hur mycket museerna har att erbjuda, skriver Berit Ljung i sin avhandling Museipedagogik och erfarande. Hon menar att mötet med med autentiska föremål och utställningar är ännu viktigare i en värld som blir alltmer virtuell.
Född 1954
i Sorunda, Sörmland
Disputerade
2009-09-20
vid Stockholms universitet
Museipedagogik och erfarande
Hur blev du intresserad av ämnet?
– Jag skrev egentligen på en annan avhandling om lärarutbildning men så fick jag en förfrågan från pedagogerna på Vasamuseet om jag inte skulle kunna sätta ord på museipedagogik. Det finns inte så mycket skrivet om det.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den har flera olika delar. De empiriska delarna handlar om vad museipedagogik kan vara enligt verksamma museipedagoger och om ungdomars erfarande i relation till en utställning. Sen är det en forskningsgenomgång av vad som finns skrivet i ämnet. Dessutom har jag tolkat och översatt texter av John Dewey, särskilt vad gäller hans begrepp experience som jag har översatt till erfarande. Det är ett begrepp som jag menar kan vara tillämpligt inom museipedagogik.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Museipedagogik är ett komplext och mångdimensionellt område så kunskapsområdet spretar åt många håll. Men en sak som många museipedagoger beklagade är att de ofta bara träffar en grupp elever en gång, utan någon möjlighet att förbereda eller följa upp. Det handlar förstås delvis om brist på resurser på skolorna men också om att man inte känner till allt som museerna kan erbjuda.
Vad är det museerna kan erbjuda som skolorna inte känner till?
– Väldigt mycket, man kan arbeta interaktivt och ämnesövergripande med alla skolämnen och museipedagogerna är ofta mycket intresserade av samarbete. De har också en hel del digitalt material som skolorna kan använda om de inte har tid eller råd med flera besök. Samtidigt vill jag betona att det fysiska mötet är mycket viktigt, att få ta del av autentiska föremål och miljöer. Det måste vi värna om i dag när information och omvärld blir mer och mer virtuell.
Vad överraskade dig?
– Att skolorna och museerna är lite skilda världar med dålig kännedom om varandra. Det gäller åt båda håll, museerna skulle kunna ta fram mycket mer studiematerial och skolorna skulle kunna utnyttja museernas resurser på massor av sätt. Om man inte har råd att boka in en museipedagog eller ett särskilt program kan en lärare ta med eleverna själv, det gäller bara att läraren är intresserad och tar reda på vad som finns.
Vem har nytta av dina resultat?
– Medborgarna skulle jag vilja säga. Men särskilt de som är verksamma inom skola, museer och pedagogisk forskning.