Motstridiga krav på etikundervisning
Född 1985
Bor i Luleå
Disputerade 2016-09-02
vid Luleå tekniska universitet
To Describe, Transmit or Inquire: Ethics and technology in school
I läroplanen finns krav på etikundervisningen som strider mot varandra, konstaterar Viktor Gardelli i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag började forska var det många bollar som kastades upp i luften. Men skärningen mellan etik, internet och teknikutveckling kändes intressant och där verkade finnas obesvarade frågor.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har gjort en distinktion mellan olika sätt att förhålla sig till etikundervisning och undersökt om de förekommer i läroplanen, deras relation till varandra, deras pedagogiska meriter och hur de stämmer in i ett större teoretiskt ramverk. Dessutom har jag gjort intervjuer med elever om etik och teknikanvändning.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag hittade tre olika förhållningssätt. Den deskriptiva ansatsen förmedlar fakta om etik, värdeöverföringsansatsen går ut på att skolan ska förmedla vissa värden, och den undersökande ansatsen som ska utveckla elevens förmåga att tänka kritiskt och att ta ställning i moralfrågor. Alla de här tre finns i läroplanen, men det är inte så tydligt. Frågan är om skolan kan arbeta med allt detta. Det verkar tyvärr inte så. Det finns till exempel en konflikt mellan värdeöverföringsansatsen och den undersökande ansatsen som gör det svårt för skolan att jobba med etik som man borde, enligt läroplanen.
Vad överraskade dig?
– I intervjuerna har jag pratat med eleverna om hur man beter sig mot varandra på internet. Jag frågade hur man bör agera, inte hur de faktiskt gör. Jag blev förvånad och nästan besviken över deras svar tills jag förstod att de gav utryck för sånt som vuxna säger. Till exempel att man inte ska lägga upp bilder på sig själv på nätet eller ge sitt riktiga namn, men vem gör inte det? Vuxna har en lite föråldrad bild som försvårar dialogen mellan vuxna och tonåringar. När tonåringarna vet att de inte gör som vuxna tycker att de borde så blir det svårt att ta en diskussion.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare förhoppningsvis. Att bli medveten om de motstående problematiska kraven kan vara en lättnad. Sen diskuterar jag också vad man ska göra härnäst med läroplanen och skulle säga att mycket talar för att man borde se över vissa avsnitt och hjälpa till att lösa konflikten så vi inte får de motstridiga kraven.