”Mellanmänskliga relationer måste levas varje dag”
Född 1961
i Varberg
Disputerade 2016-02-05
vid Göteborgs universitet
Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen
Vad sker i mötet mellan lärare och elev i undervisningsmiljöer som elever beskriver fungerar extra väl? Det har Ann-Louise Ljungblad utforskat i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Tidigare forskning har visat på vikten av en välfungerande relation mellan lärare och elev men hur en sådan relation tar sig uttryck ansikte mot ansikte har varit obekant. Matematik är också ett ämne där skillnader ökar och jämlikhet minskar. Jag ville bidra med kunskap om matematikundervisning i grundskola, gymnasiesärskola och gymnasieskolan.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om lärarens pedagogiska takt och hållning i undervisningen, och vad som sker i nuet mellan lärare och elev. Jag har följt undervisningen med hjälp av videokamera, ibland så nära som på en meters avstånd. I den interpersonella kommunikationen har jag analyserat tonfall, blickar och gester. Det är tydligt att läraren inte alltid hinner reflektera kring sitt gensvar till eleven utan känner in vad som passar i stunden.
– Gensvaret sker i ögonblicket och bottnar i tidigare erfarenhet som lärare. I nuet finns inte tid för läraren att förlita sig på metoder. Det skapar en förståelse för en kreativ sida av läraryrket och undervisningen som en konstform och skapandeprocess.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Lärarens pedagogiska takt och hållning är avgörande i lärare-elev-relationer som vilar på respekt och tillit. Deltagande lärare skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. Dessa lärare har utvecklat en hög beredskap att möta det oberäkneliga i undervisningen. Resultatet synliggör en sekund av särskild betydelse, då eleven säger något som läraren inte har redskap för att hantera. I det ögonblicket framträder lärarens hållning. Öppet och tolerant, utan att värdera barnet, kan det barnet säger passera in i dialogen. Resultatet visar att mellanmänskliga relationer måste levas varje dag, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av betydelse för alla lärare.
Vad överraskade dig?
– Mycket. Framför allt att lärarens gensvar och elevens sätt att svara tar sig liknande uttryck oavsett ålder, nivå eller skolform.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare i praktiken och på lärarutbildningen. Forskningen visar att en av de svåraste aspekterna av yrket är att hantera relationer och det relationella yrkeskunnandet måste in på utbildningen. Idag är varje lärare själv med detta i sitt klassrum och det krävs mer forskning för att stödja dem i detta.