Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 7-9

Matematiken engagerar elever

Publicerad: 2017-06-01
Uppdaterad: 2017-06-08
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander
Rimma Nyman

Född 1983
Bor i Göteborg

Disputerade 2017-04-21
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom

Innehållet i matematikuppgifterna, snarare än hur uppgiften presenteras, väcker elevers intresse. Det visar en avhandling av Rimma Nyman.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Som lärare i matematik funderar jag ofta kring hur man intresserar och engagerar elever. Jag började läsa John Dewey och intresserade mig för hans syn på intresse och ville ta reda på vad lärare kan göra för att engagera elever i matematik.

Vad handlar avhandlingen om?

– Temat är intresse och engagemang, men det är mångfacetterade begrepp. Jag har studerat elever i årskurs 6-9 utifrån olika perspektiv; forskningens, lärarnas och elevernas, för att försöka förstå vad som kännetecknar elevernas strategier. Jag har använt mig av TDS, teorin om didaktiska situationer, som verktyg för att förstå och analysera.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att läraren har en viktig roll i att skapa engagemang. Till skillnad från forskarna, som använder många olika uttryck för vad engagemang är, var lärarna eniga om vad engagemang är och kunde ge exempel från sin undervisning. Exempelvis att eleverna är koncentrerade eller bidrar med egna idéer. Jag har analyserat uppgifter som eleverna själva anser intressanta och engagerande och här lyfter eleverna fram innehållet framför formen. Forskare och lärare kopplar ofta intresse till gruppdynamik och relationer i klassrummet men eleverna fann matematiken i sig intressant.

Vad överraskade dig?

– Att eleverna anser att det är matematiken i sig som gör uppgiften intressant. Det finns något i matematiken i sig som engagerar. Jag trodde att även lärarna skulle prata om detta men de betonade bland annat relationerna i klassrummet och hur uppgiften presenteras som viktigt för elevernas engagemang och intresse.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare som vill ha en djupare förståelse för hur man engagerar elever. I avhandlingen finns också underlag för de lärare som vill få uppslag och utvecklas. Sen kan den vara användbar för forskare som vill fortsätta att studera intresse och engagemang.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk