Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Manlighet viktigare än betyg i byggutbildningen

Publicerad:2009-10-29
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

En stor, stark och tuff kille – så beskrivs den perfekta byggaren. I byggutbildning värderas yrkestraditionerna högre än yrkeskunskapen visar Ingrid Berglunds avhandling Byggarbetsplatsen som skola eller skolan som byggarbetsplats? .

Ingrid Berglund

Född 1954
i Skellefteå

Disputerade
2009-10-23
vid Stockholms universitet

Avhandling

Byggarbetsplatsen som skola

Hur blev du intresserad av ämnet?

– Genom min bakgrund som elektriker, yrkeslärare och lärarutbildare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har följt ett antal elever på byggprogrammets husbyggnads- och måleriinriktning i skolan samt på deras arbetsplatsförlagda utbildning. Avhandlingen handlar i stort om vad eleverna har möjlighet att lära sig i skolan och på arbetsplatserna och hur eleverna formas mot byggyrket.

Vad är de viktigaste slutsatser?

– Ett är att byggbranschens lärlingssystem och dess villkor är styrande för gymnasieutbildningen. Gymnasiet ses som en integrerad del i lärlingsutbildningen och branschen kräver specifika kurssammansättningar för att eleverna ska bli anställningsbara. Det medför att gymnasieutbildningen kan bli väldigt smal, vilket strider mot intentionen om en bred gymnasieutbildning med stora valmöjligheter. Vad som tydligt framkom var också betygens låga status. Utbildningen kräver enbart godkänt i byggämnena samt tre av kärnämnena. På praktikarbetsplatserna fick eleverna veta att de aldrig skulle behöva visa betyg, förmågan att arbeta var det som räknades. Det här påverkar förstås eleverna och deras studieresultat. De historiska yrkestraditionerna värderas däremot högt. Eleverna formas till byggbranschens villkor med lagarbete, lojalitet och en tydlig manlighetsnorm. Som en lärare uttryckte det: byggnadsarbetare är de kraftiga killarna, de tuffa killarna.

Hittade du något under arbetets gång som överraskade dig?

– Ja, att eleverna inte fick använda ritningar när de byggde saker i skolan. Eleverna byggde ett helt hus utan att använda ritningar, de instruerades enbart muntligt av läraren. Detta trots att eleverna själva hade begärt att få ta del av ritningarna.

Vem har nytta av dina resultat?

– Byggbranschen, lärare, lärarutbildare och de som utformar yrkesutbildningen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev