Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Mångfacetterade könsmönster i barns vardag

Publicerad: 2010-06-10
Uppdaterad: 2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Pojkar kramar varandra lika ofta som flickor. Men flickor får ofta ansvaret att lugna ned stökiga pojkar. Ylva Odenbring har studerat könsmönster i barns vardag i sin avhandling ”Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Könskonstruktioner i interaktion i förskola, förskoleklass och skolår ett”.

Ylva Odenbring

Född 1974
i Kristianstad

Disputerade
2010-05-28

vid med avhandlingen:

Avhandling

Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Könskonstruktioner i interaktion i förskola, förskoleklass och skolår ett

Varför blev du intresserad av ämnet?

 Jag har alltid varit intresserad och engagerad i frågor som rör jämställdhet och rättvisa.

Vad handlar avhandlingen om?

 Jag har undersökt hur kön görs och konstrueras i samspelet mellan barn och mellan barn och pedagoger i en förskola, två förskoleklasser och en skolklass, årskurs ett. I den första delstudien har jag analyserat ett videomaterial från ett tidigare forskningsprojekt. Den andra delstudien bygger på ett fältarbete där jag följt en förskoleklass under en termin.

Vilka är de viktigaste resultaten?

 Jag fann att både pojkar och flickor använder sig av kramar inom den egna könsgruppen som ett sätt att kommunicera och uttrycka vänskap. Det här var intressant med tanke på att kramar inte en typ av agerande som vi traditionellt sett förväntar oss av pojkar. Ett annat resultat är att det som i tidigare forskning traditionellt kallas hjälpfröken faller ut i olika funktioner. En uppgift kallar jag blandade grupper och innebär att barnen ska se till att könen blandas vid exempelvis samling eller mellanmål. Detta ansvar föll alltid på flickorna som var i numerärt underläge i gruppen och helt enkelt ombads att sprida ut sig bland pojkarna. Flickorna var också ansvariga för funktionen som jag kallar stötdämpare, vilket innebar att de fick till uppgift att på olika sätt försöka lugna stökiga pojkar. Men när det gäller rollen som hjälpfröken, då barnen på eget eller lärarens initiativ hjälper till i verksamheten finns det inga skillnader mellan könen. Min avhandling visar att både flickor och pojkar vill vara hjälpfröken och att de lika ofta tilldelas rollen av läraren. Slutsatsen är att man både kan tala om en cementering av traditionella könsmönster samtidigt som resultaten också pekar på en möjlig förändring av könsrollerna.

Vad överraskade dig?

 Att kramar visade sig vara ett lika viktigt sätt att kommunicera för pojkar som för flickor.

Vem har nytta av dina resultat?

 Forskare inom fältet men också blivande och yrkesverksamma pedagoger. Avhandlingen används faktiskt redan som kurslitteratur på Högskolan i Borås.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6