Litteratursamtalets möjligheter i klassrummet
Vad förväntar vi oss att elever ska lära sig om litteratur och läsning inom ramen för svenskämneti skolan? Det har Michael Tengberg undersökt i avhandlingen Samtalets möjligheter. Omlitteratursamtal och litteraturreception i skolan .
Född 1978
i Kristinehamn
Disputerade
2011-03-11
vid Göteborgs universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Samtalets möjligheter. Om litteratursamtal och litteraturreception i skolan.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är intresserad av litteratursamtal som arbetsform i klassrummet och jag hade lagt märke till attdet inte fanns någon studie om hur samtalet inverkar på elevers läsprocess. Den forskning som finnshandlar om demokratiaspekter eller genus.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om på vilket sätt litteratursamtal kan få betydelse för elevers läsning av skönlitterära texter. I minstudie ingår fyra lärare och lite över 200 elever som läser en och samma novell. Det är ingen somhar undersökt hur elever upplever deltagande i den här typen av samtal, och jag kan se att elevernasegna bekräftelse på samtalets betydelse kan väga in som ett tungt argument för samtalets funktion.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har bland annat identifierat sex olika läsarter som innebär olika sätt att se på, ellerförhålla sig till, den litterära texten. De läsarterna kan vara värdefulla för svensklärare ochsvensklärarutbildningen eftersom det är viktigt med bra begrepp för att precisera innehåll både i denbefintliga undervisningen och i en möjlig framtida undervisning.De sex läsartsbegreppen kan även vara viktiga för att inspirera fler forskare att studera vilka läsartersom premieras i undervisningen. Man tenderar att i forskning om litteraturundervisning fokuserapå vilka texter som elever får läsa i skolan, jag menar att det finns fler intressanta aspekter avundervisningens innehåll än att studera än vilka texter det är fråga om.
Vad överraskade dig?
– Det blev tydligt för mig vilken betydelse den enskilda läraren har. Även när fyra lärare och enforskare tillsammans har utformat ramar för en aktivitet blir den enskilde lärarens praktiskaiscensättning av undervisningen viktiga för resultatet. Jag förutsåg inte riktigt att den dimensionenskulle bli så påtaglig.
Vem har nytta av dina resultat?
– Blivande och verksamma lärare. Resultaten ger en god inblick i möjligheter och utmaningar i attdiskutera skönlitteratur. Det är ingen metodbok men I avhandlingen finns erfarenheter beskrivnasom jag tror att lärare kan känna igen sig i och dra nytta av i sin egen undervisning.